„Към момента потребителската кошница е с един лев по-висока в сравнение с миналата година, като изменението е с 0,5 процента. Не можем да правим сравнение с индексите през 2021 г. и 2022 г., когато имаше резки изменения. Инфлацията при храните е около 1%. Не се наблюдават паразитни влияния към момента. Слънчогледът и олиото са дори на цени с 10% по-ниски от миналата година“, обясни експертът.
Иванов съобщи, че на международните пазари се наблюдава „добро изменение по отношение на цената на зърното“. „Това е добра новина за нашите производители, които могат да намерят по-добра реализация на продукцията си“, смята той и добави, че негативната тенденция при захарта също е преодоляна. Според него цената на какаото е далеч от пиковите си стойности преди шест месеца – 9 долара за килограм. „Цените на кафето също се стабилизираха. Нищо не предполага да станем свидетели на резки изменения. Ако геополитическите конфликти не претърпят усложнения, не би трябвало да има изненади“, прогнозира Иванов и отбеляза, че въпреки бушуващите конфликти, пазарът се стабилизира.
За пример даде цените на територията на Европейския съюз, които от май миналата година се нормализираха. „Пазарът не е натоварен със свръхнегативни очаквания. Цените, логистиката и предлагането се стабилизираха“, подчерта той.
Иванов напомни, че „аграрният сектор е завод на открито и това го прави пряко зависим от климата. „При дълги периоди на засушаване няма как да няма вариация в цените. Много трудно хората биха могли да контролират тези процеси“, е мнението на експерта.
Председателят на Държавна комисия по стоковите борси и тържищата съветва потребителите да проверяват цените на стоките, да ги сравняват, да не се поддават емоционално на страх и паника, а да се стремят към информирано поведение. „Всяка есен наблюдаваме как някои браншове създават едни очаквания на пазара, които нямат общо с истината“, напомни той и добави, че това предизвиква излишно презапасяване.
Как се променят цените при „озеленяване“ на пазара? Нормализираха ли се веригите на доставки въпреки геополитическите трусове? Как се променят потребителското поведение и защо хората в по-малките градове преценяват реално и внимателно пазаруват, за разлика от тези в големите градове?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.