IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Български учени разработиха иновативен 3D модел на човешки епидермис

Хипотезата е, че с природни вещества ще забавят процеса на стареене на кожата и евентуално на целия човешки организъм

21:15 | 10.10.24 г.

Български учени са разработили иновативен за България 3D модел на човешки епидермис с цел проучвания в областта на медицината и фармацевтичната индустрия. Откритието е част от по-широка тема, свързана с дълголетието и процесите на стареене. Това коментира проф. д-р. Милен Георгиев, ръководител на отдел "Растителна клетъчна биология" в Центъра по растителна системна биология и биотехнология (ЦРСББ), в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Хипотезата на учените е, че с природни вещества ще успеят да забавят процеса на стареене на кожата и евентуално на целия човешки организъм.

Гостът посочи, че преди време с екипа му са открили специфичен вид мед, който удължава живота на моделните организми с 30%, след като потвърждават данните, те разработват продукт на тази основа.

Според проф. Георгиев не е достигнат пик в средната продължителност на живота на човека. „В момента имаме повече знания и средства, с които можем да разберем на какво се дължи продължителността на живота при столетниците – на генно и епигенетично ниво“, каза той.

„Дълго време се смяташе, че гените са отговорни за развитието на определени видове заболявания. Оказва се обаче, че ролята на гените за онкологичните заболявания, например, е едва около 5-10%, а останалите 90-95% се падат на начина на живот, храната, въздуха, лекарствата, вредните навици и т.н.“, уточни събеседникът.

По думите му Европа изостава от други водещи държави в инвестициите си в посока научни разработки за дълголетие и забавяне на процесите на стареене. Българският екип е мотивиран от исторически данни, които сочат, че на Балканите е имало голям брой столетници. Това най-вероятно се дължи на храната, начина на живот и гените.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Последна актуализация: 20:33 | 10.10.24 г.
Най-четени новини