Той се надява, че за няколко години Европа може да навакса изоставането си. „В момента европейската индустрия за електромобили „бедства“, като регистрира рязък спад в продажбите, а пазарът се „лута“, е мнението на арх. Станиславов. Той отчете, че онези потребители, които бяха готови да преминат към новата технология, вече закупиха електромобили, докато останалите не са убедени или не са готови.
„В момента има лутане дали да инвестираме в новите технологии и бъдещето, което идва, или да се върнем назад и към старите технологии – нови двигатели с вътрешно горене“, посочи експертът. Станиславов подчерта, че това поставя компаниите под много голямо напрежение, защото не могат да инвестират и в двете технологии. Той препоръча, че именно тук е мястото политиците да се намесят, за да могат компаниите да инвестират едновременно и в двете технологии, да не губят клиентите си и да не се отклоняват от дългосрочния си фокус. Той изтъкна, че моментните колебания на пазара не се отразяват на мнението за това какво предстои в бъдеще, и е оптимист, че тази криза ще помогне на компаниите да изчистят своите концепции.
Любомир Станиславов смята за грешка края на стимулите за електромобили от германското и френското правителство от началото на 2023 г. И съобщи, че е възможно от началото на 2025 г. в Германия да се върнат стимулите. Според него това е начинът на правителството на Германия да помогне на автомобилните производители фокусът им да не е изцяло зает от настоящата ситуация и по този начин да видят перспективи и в електрическата мобилност, и да не изоставят идеята.
„Истинската криза на немското автомобилостроене предстои да се случи в края на следващата зима, когато излязат резултатите за тази фискална година и се обявят загуби. Причината ще е най-вече поради спада на търсенето на европейски конвенционални автомобили в Китай. Това, което се случва в момента е подготовка за това, което предстои да се случи след като се обявят финансовите резултати“, отбеляза експертът.
Арх. Станиславов обясни, че Германия е малцинство при решението за митата за китайските електромобили – тя е една от малкото държави, които са гласували „против“ мерките на ЕС и това се дължи основно на притесненията за ответни мерки от страна на Китай от трите големи германски автомобилни гиганта – BMW, Mercedes и Volkswagen. „Те все още имат големи пазарни дялове в Китай и ограничения върху техните автомобили с двигатели с вътрешно горене ще задълбочи кризата, в която са изпаднали“, смята изпълнителният директор на Аутомотив Клъстер България. И добави, че с изключение на трите големи производители, много германски компании не споделят официалното становище на държавата и считат митата за китайските електромобили за нужни.
Станиславов съобщи, България гласува в подкрепа на официалното решение за налагане на мита на електрическите превозни средства от Китай. Той обясни, че от Министерството на икономиката са поискали мнението на автомобилния бранш в България по тази тема, и се надява, че са помогнали за оформянето на българската позиция, която е близка до общоевропейската.
Изпълнителният директор на Аутомотив Клъстер България отбеляза, че позицията на бранша съвпада с тази на европейските асоциации на автомобилните производители ACEA и CLEPA.
Защо електробомилите не успяха да превземат пазара? Ще въведе ли Китай ограничения за автомобилите с двигатели с вътрешно горене? Защо в Япония наблягат на хибриди? Къде е България на картата на автомобилостроенето? Какви са световните тенденции в автомобилната индустрия?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.