Той отбеляза разликата между пазарите на Европа и САЩ и причините за това. „В доклада се открояват неща като основните разработчици и доставчици на AI услуги, които са американски компании, докато европейските бизнеси са от второ ниво – тези, които активно използват функционалностите на големите езикови модели“, заяви Манев и добави, че възможностите са огромни при използването на AI.
Според него проектите, които не са с толкова голям таван, се финансират и това отнема сили на екосистемата да прави по-смели проекти. „В ЕС има много сериозно присъствие на държавни пари в началните нива на различните технологични стартъпи, което е позитивно при смяна на цикъла. В Европа се инвестира повече в социално ангажирани или екологични компании, но това не е непременно двигател на голям ръст“, отчете Манев и добави, че се финансират проекти, които са по-малко иновативни от търсените в САЩ.
Що се отнася до компанията PlanDelta, чийто основател е той, която предлага инструменти за финансов анализ и планиране, IT експертът посочи, че в момента изкуственият интелект се ползва за анализ на данните. „Много по-лесно може да правят графики и анализ на данните. Втората линия е в оптимизиране на някои задачи, които преди бяха ръчни и отнемаха страшно много време. Новият модел на ChatGPT вече е много по-добър не просто в автоматизирането на данни, а в по-дълбокия анализ", обясни Манев и допълни, че освен различната демография на САЩ и големината на пазара, особено в комбинация с Мексико, има и голяма разлика в "държавната такса" и нива на административни регулации.
По думите му, макар в САЩ това да е голям въпрос, там бизнесът е много далече от административната тежест на държави като Германия и Франция. „Важността на домашния пазар е огромна и това поставя американските компании в изначално по-добро положение“, подчерта Манев. Той смята, че много компании избягват държави като Германия и Франция точно заради голямата защита на работниците на такива пазари. IT експертът посочи, че САЩ също така са доста по-хомогенни като регулации за разлика от ЕС, което подпомага развитието на компаниите, тъй като не трябва да се напасват към различни закони.
"Европа трябва да работи в посока да стане по-добър пазар, да бъде по-добро място за консумация на ресурси, за което демографският проблем не помага. Нещата, които Европа прави, са сравнително скъпи стоки и не могат да бъдат лесно дистрибутирани. Вътрешният пазар е изключително важен. За да може да привлечем качествени стартъпи, местният пазар трябва да стане по-привлекателен", настоява eкспертът.
Кои са компаниите, които правят ръст на пазара? Как се развива PlanDelta и какви са бъдещите планове за разрастване ѝ, може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.