За децата, особено първокласниците, винаги е важно да има предвидимост, така че е добре на прост език да им е обяснено какво означава училището и разликата с периода на детската градина. Това препоръча в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria клиничният психолог и психоаналитик д-р Весела Банова, която е един от вдъхновителите и учредителите на Сдружение "Дете и пространство".
Според нея всичко, което се случва в училище, е добре да има име и детето да знае и разбира това име, „когато се отнася до хронология и последователност“.
Д-р Банова сподели, че съвременните деца "не са добре ориентирани във времето", което може да им създава трудности да разбират нуждата от спазване на дисциплина за определен период от време – като в учебен час, например.
„Друг особен проблем за малките ученици е втората смяна. Това обикновено е период от деня, в който децата са по-уморени и следователно по-разсеяни. Втората смяна не съвпада с естествения биологичен ритъм на бодърстване и почивка“, коментира Весела Банова.
Тя обясни, че за да се изгради добра и силна връзка между деца, рoдители и преподаватели, им трябва подходящото свободно пространство за комуникация.
„Свободно пространство е "пространство, в което не им е поставена задача – пространство за разговор, за да могат да говорят по различни теми, докато си изработят език за детето и училище, на който се разбират. Тогава е възможно да се изгради връзка. Ако имаш думи, чието значение споделяш с другите, тогава може да се изгради връзка“, е мнението на експерта.
По думите на д-р Банова ако няма общ език, има опасност непрекъснато родители, учители и деца да не се разбират или да приемат коментарите като нападателни.
Тя обърна внимание и как се приобщават в образователната система децата със специални образователни потребности. И напомни, че има индивидуални форми за обучение, които трябва да се обмислят и това задължително е задача на съответните групи в училище, за да се вземе най-доброто решение в интерес на детето.
Д-р Банова е категорична, че се дава равен шанс за развитие и се разкрива потенциалът на децата, като даде за пример 23-то столично училище, където учители и психолози работят за това.
Може ли да заимстваме от опита на Канада за решения за деца със специални образователни потребности? Защо съвременните деца не търсят авторитети при родители и учители? Как да говорим с децата си за рисковете и конфликтите в училище може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.