„Това беше правилно решение, тъй като налага тотална рестрикция на използването на електронни дневници след една година. Използването на е-дневници дава спокойствие на родители и учители“, посочи Стаматов.
Той припомни, че наредбата за съществуването на национален електронен информационен сайт съществува от 2016 г. и постепенно системата беше надграждана. „Лошото е, че т. нар. консорциум, който стопанисва тази електронна система – зад него стоят видни български частни компании – работят не като за частни компании, а като за държавни компании, стопанисвайки държавната национална електронна система. Когато става въпрос за техните системи, си ги правят както трябва – когато става въпрос за държавните, някак си работят с двоен аршин. Тя буксува, не работи, създава административни тежести, общо взето, работи като в миналия век“, разкри образователният експерт и нарече "мърлящина" причината за лошото изпълнение на проекта.
Стаматов не спести критиката си, че няма как едно задание, което е направено по Закона за обществените поръчки, да е некачествено и да стои по този начин вече осем години.
По думите му държавата ще се опита да насърчи употребата на своя електронен дневник, тъй като е инвестирала много средства за направата му и Министерството на образованието и науката е длъжно да го внедри в системата. „Такава обединена система трябва да работи и да няма притеснения за загуба на информация, каквито има в момента“, надява се образователният експерт.
Диян Стаматов предупреди, че в противен случай, в следващата година, на 15 септември, „горко му на този министър, който трябва да пусне тази учебна година, защото информацията няма да стигне до самите родители, и той реално трябва да си тръгне“.
Що се отнася до забраната за пропаганда на нетрадиционна сексуална ориентация, политически идеи и религиозни доктрини в Закона за предучилищното и училищното образование, Стаматов заяви, че не може да е има "пропаганда" в основния смисъл на термина като масово действие. „Тази забрана няма да промени учебниците по биология, философия или литература, като само прехвърля темата към учителите и ще ги затрудни в процеса на преподаване“, прогнозира той.
Стаматов е категоричен, че пропаганда не трябва да има, но учебното съдържание трябва да се преподава в онзи си вид, който е в учебниците. „В противен случай изпадаме в ситуация, в която учителят не преподава учебника и учебното съдържание по начина по който е разписан“, обясни той.
Защо директорите на училища се притесняват, че забраната ще промени правилниците на училищата и длъжностните характеристики на учителите? Готово ли е образователното министерство да прави промени? Как ще се повиши ефективността на българското образование?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може намерите тук.