В момента на пазара на труда в България се вижда по-голямо предлагане от търсене, което е предизвикателство за работодателите. Разминаването идва от липсата на нужна компетенция сред кадрите за работните места. Това обясни в рубриката „Психология и бизнес“ на предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Мария Сентова, психолог и HR специалист.
„Демографската криза също оказва влияние за липсата на кадри. Вече много работодатели намалят критериите си, за да може да намерят служители, като подготвят обучителни програми“, съобщи тя.
Според нея няма универсални правила за успешното провеждане на интервю за работа, защото то зависи изцяло от работодателя и кандидатите, но пък има много важни неща в провеждането му. „Едно от есенциалните неща е кандидатът да е подготвен с това какво търси, а от другата страна, работодателят да знае какво предлага и да е честен с предложението си“, коментира психологът и HR специалист.
Сентова смята, че от едночасово интервю няма как и двете страни да получат пълна информация за отсрещната страна, но трябва да се извлече максимумът и да се зададат правилните въпроси.
Тя съветва работодателят да се стреми да подаде достатъчно информация на базата, на която да може да се направи информиран избор, и да попита важните за него въпроси. „Той трябва да провери спрямо работата, организационната култура и това, което е важно за компанията, доколко съвпада с вижданията и ценностите на кандидата, защото най-тежко се приема разочарованието“, посочи експертът и предупреди, че когато е представена нереалистична картина от една от двете страни, след това рано или късно ще дойде сблъсъкът с реалността.
Сентова отбеляза, че често в компаниите се провеждат поне две интервюта, като едното е от HR специалист, а другото от мениджър или човек, който може да определи качествата на кандидата за изпълняване на длъжността. „Лошо впечатление създава арогантното отношение по време на интервюто от една от двете страни. Важно е кандидатите и работодателите да уважават времето и усилията на отсрещната страна“, е мнението на експерта.
Как се провежда успешно интервю за работа? Защо CV-тата са изключително важни в дадени сфери и сектори, докато в други имат по-малко или никакво значение? Как да познаем точния служител? Каква е ролята на изкуствения интелект, използван в подбора на кадри? Как трябва да се дискутира възнаграждението по време на интервюто и как приключват успешните преговори? Успяват ли мениджърите да преценят в изпитателния срок качествата на служителя?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.
преди 4 месеца "Сентова смята, че от едночасово интервю няма как и двете страни да получат пълна информация за отсрещната страна" ... умрях от смях. Тази другарка, кога за последно е била на интервю ? Интервютата са МАКСИМУМ 20 минути, ако разговорът "се получи", може и 25. А места има, защото предложенията са смешни, например - ти живееш в Люлин или Обеля, а въпросът е "Защо не искате да работите в Дружба 2 ??? За там ни трябват хора ..." отговор Сигнализирай за неуместен коментар