„Достъпността на онлайн съдържанието за хора с увреждания в България е на много ниско ниво, но от 2025 г. влиза в сила нова директива на ЕС, която цели да подобри това сред държавите членки. С нея може да се появи и нова позиция в офисите, която да отговаря за анализ на достъпността на даден онлайн продукт или услуга, който компанията предоставя“, коментира той и съобщи, че в момента има проектозакон у нас, който следва европейската директива.
Стефан Вартоломеев посочи, че целта на европейския акт за достъпност трябва да улесни достъпа на хора с увреждания, като им предостави по-достъпни дигитални услуги. „Законодателството влиза през 2025 г. с единни критерии за държавите членки за изготвянето на дигитален продукт или услуга, които трябва да се направят по-достъпни. В него има заложен механизъм, в който всяка организация и бизнес може да оцени нужния ресурс за адаптацията и при невъзможност да покрие разходите, то срокът се отлага с пет години“, обясни той.
Според него има още много работа, докато дигиталните услуги и продукти станат достъпни, а в сегашното състояние на уеб сайтовете има много пречки за незрящите.
Стефан Вартоломеев уточни, че промените в законодателството се отнасят до основни услуги и продукти като електронно банкиране, закупуване на билет за различен вид транспорт, POS терминали, банкомати и онлайн магазини и други. За да бъдат приспособени тези услуги, бизнесите трябва първо да направят анализ колко е достъпен сайтът им в момента.
По думите му въвеждането може да се сравни с GDPR по отношение на прилагането и адаптирането му, като много компании изчакват последния момент, за да актуализират услугите си, и отбеляза, че на различните бизнеси ще им е необходимо различно време да приспособят продуктите и услугите си.
Вартоломеев съобщи, че за тестването на достъпността на сайтовете услугата се предоставя на хора с увреждания, които дават обратна връзка, и обясни, че Access Drum вече го прави и се надява да се засили интересът на компаниите.
Увеличават ли се хората, за които трябва да се промени достъпността в онлайн пространството? Какви инвестиции трябва да направят компаниите, за да станат достъпни сайтовете им? Как се тества софтуерът, с който се преценява качеството на продукти и услуги?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването може да намерите тук.