Има сигнали, че Китай може да въведе 25% данък за автомобилите от САЩ и ЕС, като ответен отговор на нарастващото икономическо напрежение. Този коментар в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи преподавателят в катедра "МИО и Бизнес" в УНСС проф. д.ик.н. Димитър Хаджиниколов.
„Виждаме едно изостряне на икономическите отношения между Китай, САЩ и ЕС с желанията за налагане на мита. Президентът на САЩ Джо Байдън вече предприе този ход с увеличаването на мита на определени високотехнологични стоки от Китай, с основен фокус върху електромобилите. Това бе удар върху азиатската страна, но той ще е значително по-силен, ако ЕС предприеме подобен ход“, смята той.
Проф. Хаджиниколов припомни, че Китай се наложи като лидер в електромобилите и разви вътрешния си пазар, който консумира основно китайски автомобили. И допълни, че този евентуален ход едва ли ще се отрази на икономиките на ЕС, САЩ или Китай, а по-скоро ще изпрати политически сигнал и ще има значение за отношенията.
„С тези ходове се задава риск от фрагментиране на световното стопанство и нарушаване на свободния достъп до пазара, смята проф. Хаджиниколов. Той се надява, че политическите интереси са достатъчно големи и ще надделеят за продължаване на сътрудничеството.
Според професора най-засегнати от подобно налагане на мита биха били големите износители. САЩ и Китай разполагат с големи вътрешни пазари и той не очаква да има значителни трусове за тях, въпреки че азиатската страна разчита в по-голяма степен на износа си. Икономистът прогнозира, че проблемите биха застигнали страни като Германия, Нидерландия и Япония.
„Вижда се желание от някои страни в Латинска Америка за прилагане на мита срещу суровини от Китай. Това би накарало износителите да намалят маржа си, като едва ли ще повлияе на крайните цени, при положение, че има еластичност и конкуренция“, предположи икономистът. Той смята, че ходът на президента Джо Байдън за увеличение на митата за електромобили от Китай нанася сериозен удар по азиатската страна, чиято цел е да изправи икономиката си на крака.
„Китай инвестира огромни суми да стане лидер в производството на електромобили и разчиташе на силна експанзия през 2024 г., но Китай не иска да го прави в САЩ, така че ударът е по-скоро, ако това се разпространи и върху Европа, предупреди проф. Хаджиниколов. – Ако ЕС възприеме линията на САЩ, това ще бъде сериозно, тъй като европейските производители на автомобили са тези, които са основно инвестирали в Китай. Битката за електромобилите ще е основната търговска битка през следващите години.“
Какво е състоянието на световните търговски отношения и как то ще повлия на световното стопанство? Променят ли се правилата за произхода на стоката? Какви са шансовете ЕС да въведе мита за китайските електромобили?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.
преди 6 месеца It seems likely that Mr. Trump will increase tariffs on China if he is re-elected. And China will not sit still either, they will also increase prices for American products love tester. And I think if that scenario happens, the number could be greater than 25%. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца битката е приключила вече !! в Поднебесната ще се продават основно поднебесни и малка бройка за тузарите . в УСАто ще си се продават техните . в Европа ще са си нашите . в Япония ще са си техните . в Южна Корея на дуополът . а в останалата част от светът нищо няма значение , защото е пренебрежимо като бройка ... състезанието е свършило преди да започне ... :))) ... съфорумците отрицатели таман потриваха ръце , аха аха да си купят по една поднебесна каляска и утече ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар