„Българските ученици като цяло не се различават много от своите връстници от целия свят. Самото проучване не поднася големи изненади", коментира той проучването в над 20 държави, членки на ОИСР. "Един от големите проблеми, както на българските, така и на всички ученици, е, че не успяват да се наспят достатъчно, както и че не успяват да закусват, да се хранят нормално и да поддържат достатъчно здравословен начин на живот, и да избягват стреса, който създават социалните медии.“
Господинов обясни, че за разлика от PISA, целта на проучването е не да сравнява образователни постижения на ученици от различни държави, а да даде поглед върху социално-емоционалните им умения, които спомагат за повишаване на постиженията и успешната им реализация.
Според него фактът, че учениците са сравнително недоспали, означава няколко неща.
„От една страна, това, че един ученик не успява да се наспи, вероятно е свързано с много фактори, но недоспиването има голямо отражение върху резултатите в училище. Тук не става дума за вечерен час, който трябва да се лансира, но има какво да се направи чисто системно – да се отмени двойната смяна в училищата, за да може учебният ден да започва поне един час по-късно, защото това е важно. Те трябва да спят повече от осем часа – да се наспиват повече и да спазват добър ритъм на почивка, за да може мозъкът им да е спокоен, буден и енергичен“, поясни той и посочи, че това също е критерий, заложен в изследването – колко са енергични и жизнени учениците.
„Може би като политика е най-добре да се започне с тийнейджърите, защото при 10-годишните ученици изследването показва, че са по-емоционално-интелигентни от 15-годишните. В периода на гимназията е пикът на пубертета, учениците имат много повече социален живот в компютъра, пред телефона, което ги държи будни“, обясни той.
По думите на Господинов много е важен типът на художествената литература, която да помогне на учениците да разберат света около себе си.
Какво показва изследването за „прогресивност“ при учениците и свързано ли е това с любознание и творчество? Защо в България не се изучават сериозно предмети, свързани с музика и изкуство? Как се справят българските ученици със стреса от социалните медии? Какво липсва в учебните програми, което може да помогне на децата да видят от перспектива стреса, на който са подложени? Липсва ли екипност в работата на учениците? Каква е ролята на социалните каузи и доброволчеството за израстването на децата?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.