Той отбеляза, че при мандата на Тръмп пазарите реагираха изключително положително, а при Байдън дори достигнаха най-високите си стойности в историята.
Вълков се върна назад във времето и припомни, че при идването на Тръмп на власт пазарите бяха изключително негативно настроени спрямо неговата кандидатура, но първото нещо, което той направи като президент, е да намали корпоративния данък, а сега дори се говори, че ако бъде отново избран ще го свали още.
„Оттук можем да кажем, че корпоративна Америка харесва неговите политики“, посочи той.
Според него обаче, има геополитика, която може да окаже много неблагоприятно въздействие върху глобалната икономика, тъй като се очаква Тръмп да акцентира върху митата и ограничаване на международната търговия по така наречените процеси на деглобализация.
„Ако Тръмп въведе вносни мита в САЩ, това ще въздейства много неблагоприятно върху бизнеса – особено предвид очакванията за пониженията на лихвите. Вносни мита в Америка са проинфлационни, а не противоинфлационни процеси“, обясни Петко Вълков и подчерта, че засега пазарите реагират спокойно и сякаш това за тях е без значение.
Той разгледа движението на акциите на компаниите от „Великолепната седморка“ и обясни, че акциите на Microsoft, NIDYIA, Меtа са възходящи, докато тези на Tesla и Apple са низходящи.
„Преди повече от година Tesla въведе политика на ценова война – ударно сваляне на цените, за да се освободи от натрупаните запаси и да направи по-голяма обращаемост именно в запасите“, даде пример Петко Вълков и поясни, че постепенно от технологична компания с изключително високи маржове на печалбата, тя започна да се превръща в един обикновен автомобилен производител.
Според него причината Tesla да е най-скъпата автомобилна компания в света е, че преди поддържаше най-високите маржове на печалба в бранша, заради което тя беше оценявана като технологична компания, а не като типичен автомобилен производител на база на финансови резултати и рентабилност.
„Маржовете започнаха да падат със свалянето на цените на Tesla през последната година. Очаква се конкуренцията през следващите години да се засили още повече, а това допълнително ще изяжда от маржовете на печалба Tesla. Не толкова низходящият тренд при Tesla е голям, колкото всички останали конкуренти започват да завземат част от пазарния дял”, смята експертът.
Вълков е на мнение, че Tesla рано или късно ще се приравни към всички останали компании и нейните продукти няма да бъдат толкова уникални и доходоносни. „Това ще се отрази върху нейната пазарна капитализация. Предполагаше се, че Tesla с маржовете, които произвежда, може да субсидира и да насърчава развитието на инфраструктура за електромобили, но това се случва с по-бавни темпове. Друг риск е свързан с бъдещето на батериите – дали това е най-оптималната технология. Всички тези въпроси увеличават рисковата премия за Tesla и съответно намаляват нейната оценка“, анализира представянето на компанията Петко Вълков.
Как ще си върне Apple пазарното предимство? Изкуственият интелект ли ще е новият технологичен балон? Коя компания ще завземе пазара с оглед на очакванията за приложение на умни устройства? Какво влияние ще окажат делата на Тръмп върху поведението му преди изборите за президент? Какъв е залогът на Уолстрийт за изборите в САЩ? Ще свали ли тази година Фед лихвите? Кои са по-интересните малки компании с иновативни продукти? Каква е зависимостта между цените на петрола и избора на президент на САЩ?
Материалът не е повод за вземане на инвестиционно решение!
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.