IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще може ли България да стане "врата" към ЕС чрез Транскаспийския транспортен коридор?

Предизвикателствата около проекта са свързани с инфраструктурата на пристанищата по маршрута, каза Момчил Антов, директор на Национално сдружение на българските спедитори

20:47 | 21.02.24 г.
Ще може ли България да стане "врата" към ЕС чрез Транскаспийския транспортен коридор?

Транскаспийският транспортен коридор, в който Европейският съюз и няколко централноазиатски държави инвестират в момента, е с по-голямо значение за България, тъй като чрез него страната ни може да се превърне във "врата" към ЕС. Това коментира доц. д-р Момчил Антов, директор на Национално сдружение на българските спедитори, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Антов посочи, че заради затрудненията с превоз на стоки от Азия през Червено море към момента се търси тази алтернатва.

„Транспортният коридор предполага връзка на страните от централна Азия през Каспийско море, Азербайджан и Черно море. При него ще се използват няколко вида транспорт, а крайната дестинация са пристанищата във Варна и Бургас или Констанца“, поясни събеседникът.

Предизвикателствата около проекта са свързани с инфраструктурата на пристанищата по маршрута – ще има претоварване заради мултимодалността, което ще доведе до неконкурентно транзитно време. 

„Шансът България да стане врата в този коридор е доста по-реалистичен, отколкото при коридора Индия-ЕС“, отбеляза Антов. И уточни, че транспортният коридор Индия-Европейският съюз свързва основно Западна Европа и Гърция с Индия, като носи малко ползи за България. Освен това страната ни, за да се възползва от новия транспортен коридор, е да се договори тепърва за участие и да бъде припозната като партньор, способен да поеме този трафик. 

Работата на спедиторите се затруднява значително с геополитическите сътресения – атаките в Червено море и войната в Близкия изток, коментира Антов. По думите му е трудно, защото се търсят и алтернативи, които трябва да бъдат и финансово обезпечени. "Това води до повишаване на разходите и крайните цени на стоките. Отделно транзитното време, увеличавайки се, поставя някои производства в затруднение, в ритмичността на доставката на суровини и материали. Спедиторите са изправени пред едно голямо предизвикателство – да обслужват клиентите си в срок и на разумна цена и в същото време те самите да отчитат някаква печалба“, коментира събеседникът

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:47 | 21.02.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още