Изкуственият интелект (AI) ще промени логистиката при доставките на храни и продукти в следващите 5 до 10 години. Вече има примери за компании по света, използващи изкуствен интелект за доставки чрез дронове и роботи. Това коментира Александър Йорданов, генерален мениджър на Glovo в България, в предаването "Бизнес старт" Bloomberg TV Bulgaria.
Бъдещето на сектора изглежда доста светло, защото това е електронна търговия, която в света все повече набира скорост. Освен това т. нар. Q-commerce е свързан с бързата доставка, за разлика от традиционната електронна търговия, каза Йорданов. Q-commerce се разделя на две части - поръчката на храна от ресторанти и поръчката на продукти от магазини, супермаркети и др.
Технологиите с изкуствен интелект ще имат огромен ефект върху бизнеса, смята Йорданов. Той каза, че вече има доста компании, които използват AI за доставки - дали е доставки от роботи, които минават по улицата сами без куриер, дали става дума за дронове - по един или друг начин самата логистика ще бъде променена в следващите 5 до 10 години, коментира събеседникът.
Компанията насочва усилия към подобряване на доставките, съкращавайки времето, което отнема доставката. В стандартния „e-commerce” поръчките отнемат около 2 дни, за да достигнат до потребителя, а Glovo предлага средна доставка от около 33 минути, като целта е това време да намалее до половин час.
Над 75% от локалните партньори на компанията са микро, малки и средни бизнеси и ресторанти, като голяма част от тях искат да разполагат с дигитален канал, но инвестицията за него е твърде голяма за малките бизнеси. Тук идва ролята на Glovo, като прави това възможно, без да има нужда от инвестиция от страна на ресторантите.
Пицата все още е най-предпочитаното ястие сред българите, които поръчват храна за вкъщи, следвана от бургерите, а на третото място се нарежда грилът. Утрешният 14-ти февруари е най-силният ден в годината за поръчки, тъй като хората поръчват освен традиционно храна, и цветя, вино, бонбони и подаръци.
Кризата, породена от Covid, помогна значително на сектора, засилвайки ръста му, като хората в тези времена предпочитаха доставките, а след края на пандемията много от потребителите останаха доволни и продължиха да се възползват от услугата. Гостът смята, че бъдещето на сектора е доста добро.
През 2023 г. Glovo постига ръст в приходите от над 20% спрямо 2022 г., като представянето им е доста добро, спечелвайки пазарен дял, а активните клиенти наброяват стотици хиляди на месечна база, каза Йорданов.
Основният фокус на компанията през тази година ще е насочен към увеличаване на броя от партньори, като също така Glovo ще се стреми да подобри доставките, намалявайки времето за тях.
Целия коментар гледайте във видеото Bloomberg TV Bulgaria.
преди 8 месеца *Технологиите с изкуствен интелект ще имат огромен ефект върху бизнеса, смята Йорданов. Той каза, че вече има доста компании, които използват AI за доставки* - Така трябва! А милионите каффявви новоевропейци ще ги използваме да пишат код и да обучават AI как се носи торба с пици и дюнери. отговор Сигнализирай за неуместен коментар