Пазарът на ретро автомобили в Централна и Източна Европа преживява истински бум. Заради политиката на нулеви лихви класическите автомобили се превърнаха в алтернативен актив. Пазарът на Класически автомобили в момента е разнороден, като по-новите коли, от 80-те нататък, са актуалната мода. Това каза Маркус Гьориг, експерт RM Sotheby's, в интервю на журналиста Константин Томов в навечерието на големият търг за класически коли на RM Sotheby's в Париж, излъчено в предаването "Клуб Investor" на Bloomberg TV Bulgaria.
Класическите автомобили се утвърдиха през последните години като един от най-популярните алтернативни активи за инвеститорите, но днес и този пазар се променя динамично. RM Sotheby's днес е една от най-голямата аукционна къща за автомобили.
"Пазарът на Класически автомобили в момента е разнороден. Преди пандемията той достигна пика си през 2015-2016 година. След това слезе малко надолу. Сега сме в една хибридна, смесена фаза. По-старите коли от 50-те и 60-те години стават по-трудни за продаване, докато по-новите, от 80-те нататък са актуалната мода. Това важи за наистина млади автомобили - от 2000-та година насам, чиито цени започнаха да стават астрономически".
Има някои икони, като "Голямата петорка" от Ferrari, започвайки от F40 и свършвайщи с LaFerrari, които в момента са изключително търсени, добави Гьориг. "Остатъкът от пазара е наистина разнороден. Продажбите все още са силни. Не става дума за спад. Но в известен смисъл пазарът поомекна в последните 16 месеца".
"Когато този пазар започна да се развива в край на 80-те и началото на 90-те, това бяха само истински ентусиасти и разговорите се въртяха около гуми, настройки на окачването, какво масло да се използва. Днес нещата са се променили много. Към този пазар се насочват все повече инвеститори, които нямат никаква емоционална връзка с колите. Заради политиката на нулеви лихви класическите автомобили се превърнаха в алтернативен актив".
Пазарът в Централна и Източна Европа става все по-голям, подчерта събеседникът. "В миналото интересът от Източна Европа беше много, много слаб. Напоследък нещата много се промениха - България, Румъния и Полша се превърнаха в много добри пазари. Преди това в Румъния имаше само един известен колекционер - Йон Тириак. Но сега ЦИЕ преживява истински бум. Например в Полша Ferrari продава супер автомобили като топъл хляб".
За ролята на дигиталните технологии Гьориг каза: "Дигиталните трендове бяха родени по време на пандемията". Но класическите аукциони на живо не са само аукциони, а и събиране на хора с еднакви интереси. "Дигиталните търгове са сериозна част от пазара, но не мисля, че ще убият класическите аукциони".
Все пак Маркус Гьоринг изрази известни опасения относно не толкова близкото бъдеще на търсенето на ретро автомобили. Той се съгласи, че в известен смисъл "страстта към автомобилите отшумява и, че младите поколения не се интересуват от тях, а все повече възприемат автомобила като бреме". Гьориг обаче подчерта, че "и тук картината е много пъстра", защото "имаме огромна група хора, които са фенове".
"Това е чудесно, това са новите ни клиенти, но ако попитате един средностатистически младеж какво предпочита - нова кола или нов айфон, те ще предпочете айфона. Така че не съм сигурен на къде ще се развива пазарът в бъдеще, особено що се отнася до наистина старите коли. Интересът се насочва надругаде".
Вижте целия коментар във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Клуб Investor" може да гледате тук.