IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще инвестира ли БДЖ в нови пътнически вагони

ЖП транспортът не се конкурира с автотранспорта, но липсват терминали, посочи инж. Емил Йончев, изпълнителен директор на „Коловаг“ АД

11:03 | 08.12.23 г.

Националната компания БДЖ не е инвестирала в нов подвижен състав от 2004 година насам, ако говорим за пътнически вагони. Няма нито един нов закупен вагон. Единствено закупиха преди около година нови локомотиви, тъй като вече състоянието им е опасно – те се запалват. Това припомни и не спести критиката си към националния жп превозвач в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria инж. Емил Йончев, търговски директор на „Коловаг“ АД, гр. Септември.

"В момента се целим в третото място в Европа като производител на товарни вагони. Борим се с едни конкуренти от Чехия за него и след десет години искаме да бъдем поне на второ място", не скри амбициите за растеж на най-големия завод за производство на вагони на Балканите мениджърът.

По думите му в България заводът няма клиенти и за това не се говори за компанията "Коловаг".

"Целта ни е да се промотираме повече в Германия и като цяло в Западна Европа. За последните 10 години имаме единствено клиенти от Швейцария, Германия, Полша, а от миналата година и от Естония и Украйна", посочи Йончев.

Що се отнася до пътническите вагони, той разкри, че в завода се ремонтират единствено тези на теснолинейката „по-скоро от сантимент, отколкото бизнес“.

„Обемът на този ремонт е доста малък, но в миналото, през 1941 година, заводът ни е създаден като ремонтна база точно на вагоните на теснолинейката. След това през 1999 година заводът се приватизира. Той е пример за успешна приватизация от работническо-мениджърско дружество, като и до ден днешен всички акционери работят в завода. В нашия бранш сработи единствено тази форма на управление. Всички заводи, които не бяха приватизирани в жп индустрията като РМД фалират и в момента са затворени – общо пет в жп индустрията и три, които са като нас работят", коментира развитието в сектора изпълнителният директор на „Коловаг“.

Йончев съобщи, че "Коловаг" АД членува в най-голямата организация в европейски мащаб, заедно с най-сериозните производители на подвижен състав – както пътнически, така и товарни вагони.

"Още от 2012 година разбрахме нуждата от преориентиране и фокусиране върху интермодалните вагони - вагони за превоз на контейнери и в по-сложния вариант - т.нар. „джоб вагони“. „Джоб вагоните“ могат да превозват както контейнери, така и камионни ремаркета. Това означава, че жп транспортът не се конкурира с автотранспорта", обясни Йончев.

Той потвърди, че между тях няма конкуренция, след като клиенти на жп превозите са собствениците на транспортни компании, които използват камиони. „Един вагон може да превозва две ремаркета и на един влак могат да се качат 36 ремаркета, които да бъдат закарани до терминала с два влекача“, даде пример мениджърът.

На въпрос каква е перспективата да се прави оборудване за БДЖ и да се обновят пътническите вагони в България, Йончев смята, че сега националният жп превозвач няма устойчиво планиране, каквото трябва да има в една железница. „Един такъв договор не може да се реализира за шест месеца или година“, подчерта той.

Според него такава стратегия може да се реализира за няколко години, минимум три-четири.

"Имаме разработки с колеги от Италия. Предлагали сме на БДЖ няколко пъти модернизация на съществуващи вагони в парка на БДЖ, които не са лоши. Нещата могат да се случат, но е въпрос на политическа воля и на разбиране на материята", коментира той и поясни, че в пътническите вагони, заради техниките на безопасност, инвестициите са по-големи.

Как се вписва жп транспортът в Зелената сделка? Защо няма достатъчно жп терминали в България и ще има ли скоро такъв до Русе? Какво стана с идеята да се изградят терминали по границите и конкретно до Свиленград? Какви са финансовите резултати на „Коловаг“? Къде са пазарите на единственият завод за вагони на Балканите! Колко вагони ще произведе тази година компанията?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:04 | 08.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още