„Най-сериозно е замърсяването в големите страни производители, където регламентите са слаби или не съществуват, като могат да се въведат устойчиви модели от превенция на отпадъка до правилното му рециклиране или изхвърляне, посочи Николова. – От дизайнерите ще бъде изискано дизайнът да бъде "еко" – да е насочен към повторно използване, а дрехата да бъде дълготрайна“.
Според нея всичко това трябва да бъде заложено в дизайна, който засяга визията на дрехата. Николова обаче смята, че това ще бъде голяма спънка за огромен брой дизайнери.
„Дрехите трябва да бъдат безвремеви, винаги актуални и винаги носими – да са направени от материали, които могат да се почистват добре, без това да носи отпечатък върху околната среда, да се ремонтират и най-накрая да се превръщат в материали за други индустрии или да се изхвърлят“, посочи Невена Николова.
По думите ѝ промяната в модната индустрия ще доведе и до промяна в материалите и тъканите, като вече съществува тенденция за намаляване на употребата на неестествени материали като полиестер. Дизайнерът разкри, че в същото време може да се наложи и "опростяване" на моделите, което да улесни крайното рециклиране, като от 2025 г. предстои въвеждането на етикети за устойчивост.
Голяма тема е как да се намали консумацията и идеята е това да се постигне с производството на дълготрайни дрехи и поправки.
„Винаги съм се придържала към това модата да няма тренд, да не налага на жената да си купи отново и отново, а да носи това, което има. Когато една дреха е замислена правилно, тя работи в комбинация с много други – тя остава във времето и тъй като е с високо качество се ползва отново и отново“, коментира Николова и напомни, че се предлага опция за ремонт на дрехите на клиентите, които те носят от години.
Дизайнерът съобщи, че до 2025 г. разделното събиране на текстил в ЕС трябва да стане задължително и така ще се улесни пътят към по-добро рециклиране и по-високи нива на устойчива мода. Николова прогнозира, че разширяването на тази верига в България ще създаде и допълнителни работни места.
Ще продължи ли "бързата мода" да мултиплицира отпадъка до невероятен размер? Каква е „йерархията“ на текстилния отпадък? Ще успеят ли производителите на мода да убедят обществото да бъде по-съзнателен потребител? Как конфликтите се отразяват на модната индустрия? Диктуват ли брандовете модата и как тя е свързана с геополитиката? Как да се придържаме към „тихия лукс“? Какъв е потенциалът за устойчива мода в България?
Как устойчивата мода ще се отрази на производството може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.