Добавената стойност, която търговецът може да предложи, е най-важна в електронната търговия, включително и за българските търговци. Онлайн търговията вече предлага все по-адекватна алтернатива на физическите магазини като носи със себе си предимства като повече опции за сравнение, както и възможности за по-качествена презентация на продуктите. Изисквания към онлайн търговеца от страна на потребителите се покачват и нуждата от подобряване на автоматизацията става все по-належаща. Водеща тенденция, която тепърва навлиза все по-силно на пазара е лайф-шопинга, който постепенно набира скорост и в България. Това каза в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Любомир Русанов, управител СуперХостинг.БГ.
"Клиентите днес са доста привилегировани, защото имат много голям избор и много канали за продажба – през сайтове, през платформи, социални мрежи, видеа (като лайф-шопинг). Предизвикателството за търговците е да задържат вниманието на клиента към тяхното предложение. И това е битката в бъдеще – кой ще прояви повече креативност в маркетинга и в изграждането на марка, за да се задържи вниманието на клиента", обясни той.
Русанов обясни, че в СуперХостинг.БГ промотират т. нар. онлайн "лайф-шопинг". По думите му този модел е подобен на добре познатия ни телешопинг, но дава възможност и за обратна връзка с клиента, което го прави интерактивен, освен, че дава възможност на търговеца да опише по-добре предлагания продукт, както и да работи с инфлуенсъри".
"В България лайф-шопингът навлиза с по-бавни темпове, защото се изисква повече подготвеност от страна на търговеца, но вече има и онлайн услуги за стриймване и незабавна обратна връзка. Очаквам в бъдеще да се развива още повече. При него връзката не е еднопосочно търсене на продукти. Това е полезен и интерактивен начин за връзка, при който може да се задават въпроси и да се презентира продуктът много по-добре", прогнозира мениджърът.
Любомир Русанов обясни, че българските онлайн търговци вече продават все повече извън пределите на България, включително и със собствени платформи и сайтове, като първоначално са започнали през платформи като Amazon. По думите му те вече са преминали на следващо ниво, а предпочитани дестинации за продажба са балканските страни.
Според управителя на СуперХостинг.БГ в момента има голямо търсене на истинска онлайн търговска услуга. Русанов посочи, че от огромно значение е добавената стойност, която се предлага, независимо дали става дума за избор на време за доставка, по-добра цена, по-добро пакетиране или предлагане на продукт, с който клиентът не може да се сдобие на място.
„Онлайн търговията вече предлага все по-адекватна алтернатива на физическите магазини, като въпреки че "в България вървим малко по-назад", тази тенденция се забелязва и у нас. В развитите пазари има все повече информация, че броят на хората, които пазаруват онлайн, расте. Това се предопределя от по-големия избор, който клиентът има“, обясни предимствата Любомир Русанов. – Дори не е толкова важна цената, колкото повечето опции за сравнение, които има онлайн пазаруването. Самата презентация на продуктите също може да се осъществи по-качествено.“
Къде е мястото на иновациите в електронната търговия, за да са по-успешни продажбите? Как навлизането на изкуствения интелект променя електронната търговия? Очаква ли се и по-малките търговци да получат достъп до технологиите за препоръчване на правилните продукти? Каква е ролята на селф-сървиз платформите?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.