IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Хесус Кабайеро: През лятото пътниците през летище София ще доближат нивата от 2019 г.

"СОФ Кънект" насърчава авиокомпаниите да базират нови самолети и да отворят нови маршрути

16:11 | 25.05.23 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Концесионерът на летище София очаква през лятото броят на пътниците през аеропорта да доближат нивата от 2019 г. Отчита се много високо търсене и голямо натоварване въпреки по-високите цени на билетите. Прогнозата е предпандемичните нива да се достигнат през 2024-2025 г. Това каза Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на „СОФ Кънект“ АД – концесионера на летище „София“, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Европейските летища продължават възстановяването си, което в момента се забавя заради намаления брой налични самолети и екипажи. Летищата и авиокомпаниите все още срещат трудности да достигнат нивата на пътници от преди пандемията, коментира гостът.

Кабайеро посочи, че компанията е много активна да разработва нови маршрути и да увеличи свързаността на летището. "Имаме нови дестинации - Рияд, Ереван, Осло, Вроцлав… Водят се разговори да се базират допълнителни самолети на летището за повече свързаност в бъдеще“, каза той.

Операторът "СОФ Кънект" насърчава с инвестиции за 10 млн. евро през 2023 г. авиокомпаниите да базират нови самолети и да отворят нови маршрути. Но трябва и сътрудничество от общината и правителството, за да се рекламира София като дестинация, отбеляза Кабайеро.

"СОФ Кънект" почти удвоява инвестициите, предвидени за първите пет години на концесията – до почти 160 млн. лева, за да подобри пътническото преживяване. Предстои пълна реновация на Терминал 2 и ремонт на многоетажния подземен паркинг, системата за управление на багажите и др.

Изпълнителен директор на „СОФ Кънект“ обясни, че ще се използва близостта с едно от най-големите пътнически летища в света - това в Истанбул.

"Много хора започват да използват София, за да стигнат до Истанбул, защото ние сме по-конкурентни и по-евтини. Смятаме, че това е възможност за нас, защото сме в ЕС, на края на Европа, откъдето можеш да стигнеш до много нови дестинации в Близкия Изток. Ще използваме техните най-добри търговски практики“, разказа Кабайеро.

В коментар за растящите цени на самолетните билети той обясни, че това е основно заради енергийната криза и натиска от страна на правителствата за бърза декарбонизация на сектора с употребата на устойчиво авиационно гориво (SAF). По думите на госта горивото съставлява между 30% и 35% от разходите на авиокомпаниите, а SAF е около четири пъти по-скъпо от конвенционалното. Останалите разходи са за управление на летищни операции, летищни такси, заплати, като всички тези се отразяват в крайните цени на билетите, обясни той.

"Правилният начин за намаляване на емисиите от самолетите е да се увеличи производството на устойчиво авиационно гориво", каза Кабайеро. "Това е нещо, по което сме много активни от страна на Meridiam, който са 100% акционер в "СОФ Кънект". Предвиждаме да съхраняваме SAF на летище София и да го предлагаме на авиокомпаниите. Оотделяме част от хранилищата си за SAF, междувременно го доставяме с цистерни. Но основният проблем е, че няма достатъчно налично устойчиво гориво на пазара в България. Искаме да подкрепим индустрията да увеличи обема на предлагане на SAF", посочи Кабайеро.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:11 | 25.05.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още