По думите му, заради своята гъвкавост българският бизнес се представи много добре през миналата година, въпреки политическата криза в страната и войната в Украйна. „Нарушените вериги на доставки дадоха шанс на местни производители да се намесят на определени пазари, а липсата на особен натиск от страна на правителствата създаде по-добра атмосфера за работа“, посочи Грозданов.
Той потвърди, че има ръст на БВП, износ с увеличение от 38%, 40% ръст на вноса. „Най-добре се представи индустриалният сектор с ръст от 5,8%, който дава около 31% от БВП“, отбеляза изпълнителният директор на сдружение "Съюз произведено в България".
Той очаква тези показатели да растат в бъдеще, но с много по-бавни темпове, основно заради намаляващото потребление в Европа, която е основен пазар за България.
„МВФ даде прогноза за 1,4% ръст на БВП за 2023 г., а Министерството на финансите – 1,8%, но това е малко“, припомни Грозданов. Той потвърди, че големите и средните български предприятия се представиха особено добре през 2022 г. и имат потенциал за развитие, стига да има по-предвидима среда и политическа стабилност и да няма бързи промени в данъчната система.
„2022 г. е рекордна по отношение на печалбите на бизнеса – почти три пъти в сравнение с 2019 г. Нещата могат да се развиват в България, просто трябва да бъдат оставени да работят“, съветва Грозданов.
Според него има отдръпване на инвеститори предвид политическата среда, независимо от сравнително ниските данъци.
Мениджърът е на мнение, че износът на България все още е с много ниска добавена стойност, като се изнасят много непреработени суровини. „Добавената стойност на износа трябва да бъде по-висока. Другият голям проблем е голямата енергоемкост (на предприятията), която ни прави неконкурентоспособни в някои области“, заяви изпълнителният директор на сдружение "Съюз произведено в България".
Трябва ли да има промяна в данъчната система, за да се посрещнат бъдещите разходи пред България в социалната сфера? Кои са отличителните черти на успешния бизнес у нас? Как държавата и българските производители трябва да работят с големите търговски вериги? Повече за тазгодишните награди на традиционния конкурс "Златна мартеница" може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.
преди 1 година това вероятно е най -лесният въпрос, задаван някога тука.Не , разбира се.Дори и 2% биха били постижение отговор Сигнализирай за неуместен коментар