Никой не продава бъдещето така майсторски, както технологичната индустрия. Според нейните привърженици всички ние ще живеем в „метавселената", ще изградим финансовата си инфраструктура върху web3 и ще управляваме живота си с изкуствен интелект. И трите термина са донякъде миражи, но чрез тях много компании привлякоха милиарди долари, въпреки че реалността е малко по-различна. Изкуственият интелект в частност е свързан с идеята за мислещи машини. Но никоя машина не може да мисли и никой софтуер не е истински интелигентен. Самото словосъчетание може би е един от най-успешните маркетингови термини на всички времена.
Преди десетина дни OpenAI обяви GPT-4 - основно подобрение на технологията, на която се основава ChatGPT. Системата звучи още по-човекоподобно от своя предшественик, което естествено засилва представата за нейната интелигентност. Но GPT-4 и други подобни големи езикови модели просто отразяват бази данни с текст - близо трилион думи за предишния модел - чийто мащаб е труден за възприемане. Подпомагани от армия от хора, които ги препрограмират с корекции, моделите обединяват думи въз основа на вероятност. Но интелигентност ли е това?
„Намираме се в нов етап на развитието на изкуствения интелект, тъй като се появи генеративният изкуствен интелект, който реално създава. Предефинираните опции вече могат да търпят развитие – изкуственият интелект вече може да създава не само музика, текст и изображение, но и да прави живота на човек по-лесен. Все пак това е и състезание за трилиони долари“, каза Александър Райчев, управляващ директор на LivePerson Bulgaria, в предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му при генеративния изкуствен интелект фокусът е създаването на нов образ. „Тук има т.нар. учене чрез човешката обратна връзка. В същото време това е и един от проблемите, който трябва да реши генеративният изкуствен интелект. Заложено му е човек да задава алгоритмите, което може да се използва и злонамерено и да се изкриви информацията“, обясни гостът.
И наистина, вероятно мнозина от нас са виждали видеото, в което „обърканият“ Chat GPT отговаря, че две плюс две прави пет, а не четири. Причината е, че човек неколкократно го е обучавал в погрешния отговор, а в „съзнанието“ на самата машина е заложено, че човекът винаги е прав. Но това, разбира се, крие и рискове, както пояснява Райчев.
По думите му в бъдеще е много вероятно скоро изкуственият интелект да влезе в мобилните телефони, в различните видове firmware и хората да го използват навсякъде, без дори да се замислят и без да има нужда от връзка към API-та, за да черпи информация. По думите му алгоритмите, пресмятането, дори и създаването на нови данни може да се прави от изкуствения интелект, но креативността ще остане за човека. Това, което засега липсва, е достъп до данни в реално време, а когато това се промени, интелигентните помощници ще станат още по-умни. Т. нар. Conversational AI, какъвто предлага американската компания, изисква огромни масиви от данни, за да се усъвършенства, а LivePerson генерира около 80 милиона разговора в платформата си всеки месец. Основателят и главен изпълнителен директор на LivePerson Роб ЛоКасио дава интервю за Bloomberg Television. Снимка: LivePerson
Над 76% от потребителите предпочитат да си пишат онлайн, вместо да се обадят на агент по продажбите или консултант и затова за търговците на дребно например е изключително важно да разполагат с интелигентен и добър чатбот. Моделът на LivePerson интегрира различни платформи за съобщения (Facebook Messeger, Viber, WhatsApp) и дава възможност на потребителя да извършва множество справки онлайн. По думите на Райчев сред клиентите на американския технологичен концерн са банки, застрахователни компании, транспортни фирми, летищни оператори, а продуктът, ползван например от HSBC, Virgin Media и Burberry, се използва и от български фирми.
76% |
от потребителите предпочитат да си пишат онлайн, вместо да се обадят на агент по продажбите или консултант. |
Основаната преди повече от 25 години американска публична компания обяви наскоро, че разширява дейността си в България. Райчев пое управлението на българския клон през март и се опитва да увеличи силно екипа. Преди дни LivePerson обяви, че общите приходи за четвъртото тримесечие на 2022 г. спадат с 1% на годишна база до 122,5 млн. долара. За 2023 г. се очаква общите приходи да варират между 422 млн. до 436 млн. долара на годишна база (18%). Очаква се коригираната EBITDA да варира от между 15 млн. до 32 млн. долара, което би представлявало марж от 4% до 7%. В същото време компанията продължава да изпълнява плана си за излизане от неосновни бизнес линии и едва преди дни обяви, че продава придобитата от нея през 2007 г. Kasamba на Ingenio, компания от портфолиото на Alpine Investors.
Какви специалисти търси LivePerson в България и какви са кратко- и средносрочните ѝ цели за страната ни, както и какво бе характерното за Silicon Valley Bank според Райчев – вижте във видеото.