„Туризмът, не само в България, но и по света, никога не се е славил с много високи заплати. Но тук сме влезли в един дяволски кръг и проблемът се корени далеч в миналото. Позиционирахме се като евтина дестинация, а станахме такава, заради презастрояването на Черноморския регион“, посочи тя.
По думите ѝ, когато предлагането в пъти превишава търсенето, ценовата война е нещо естествено. Според нея най-лесният начин е като се редуцират разходите – да се намали заплащането или да се съкрати персоналът.
„Ние се въртим в тази спирала вече много години, но тъй като глобално туризмът вървеше нагоре, много дълго време и България също береше плодовете на това общо позитивно развитие. Но когато настъпи пандемията, установихме, че нашият бранш е изключително неустойчив на сътресения“, коментира Стоева.
Експертът отбеляза, че след пандемията избухването на войната в Украйна има изключително негативен ефект при туризма най-вече върху германския пазар, който е традиционен за България, и е морски, културен и природен.
„Пазарът в Германия е много чувствителен. Винаги е бил такъв. Той е един от пазарите, които са най-реактивни на всякакъв вид катаклизми или някаква несигурност. Германският турист е готов да се въздържи от пътуване в съответната дестинация при първите такива сигнали. Това го видяхме още 90-те години, когато войната бе близо до нас, на Балканите. Усети се веднага и по време на пандемията. Това беше пазарът, който най-бързо дръпна назад“, посочи Стоева и посочи, че германският пазар, според статистическите данни, е все още с минус 50% назад спрямо 2019 година.
Тя отбеляза, че при другите пазари също има известно отдръпване, но там „много по-бързо се преодоля този страх и потокът започна да се възстановява“. За пример туристическият специалист даде британския пазар, който през миналата година се представил доста добре по отношение на пътуванията.
Рекламата ли е ахилесовата пета на българския туризъм? Какво ще предложат на щандовете си българските фирми на предстоящото изложение в началото на март в Берлин? Кои са 1001-те причини да работиш в туризма? Защо туристическият бранш не може да се обедини, за да поставя и отстоява исканията си? Какъв е проблемът с т.нар. „незаконни екскурзии“ и защо не може да бъде преодолян?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.