България не е готова да осигури необходимите количества дизелово гориво за вътрешния пазар, ако се стигне до временно спиране на рафинерията на "Лукойл", смята Светозар Димов, управляващ партньор в "Сакса", компания, която се занимава с дистрибуция на горива на едро. В предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria той посочи, че има наличности и инфраструктура за доставки на бензин и пропан-бутан от чужбина, но няма достатъчен капацитет за внос на дизел от съседните държави, които разполагат с производства.
Той посочи, че средното месечно потребление на дизелово гориво е 210 хиляди тона. „Единственото голямо пристанище, на което могат да се разтоварват танкери, извън групата "Лукойл" е петролният терминал във Варна, който може да обработва месечно от порядъка на 40-50 хил. тона доставки по море. Около 10-12 хил. тона дизел влизат месечно по Дунав от Румъния през Русе, а жп инфраструктурата не позволява внос освен от Сърбия, откъдето пристигат минимални количества“, пресметна Димов.
Той напомни, че със страните, където има излишък – Гърция и Турция, България няма изградена жп инфраструктура и поясни, че доставките от Гърция се извършват с автоцистерни, което оскъпява логистиката и ограничава доставяните количества до около 20 хил. тона.
По думите на търговеца България може да си осигури 100 хил. тона дизел, без да използва инфраструктурата на "Лукойл". „Даже и да се разшири капацитетът на пристанищата за разтоварване, доставките ще се сблъскат с недостиг на цистерни и локомотиви по вътрешната жп мрежа“, смята Светозар Димов.
Според него големите трудности и предизвикателства за търговците на горива тепърва предстоят. „Голямата волатилност на цените затрудни осигуряването на финансиране и застраховането на търговците, а българският пазар премина от олигополен с лидер в почти монополен“, отбеляза той.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.