IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Apple и Twitter се насочват към сериозен сблъсък

Илон Мъск иска да избегне таксите на магазините за приложения, но заобикалянето им не е толкова лесно

12:32 | 24.11.22 г.
Снимка: David Paul Morris/Bloomberg
Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Илон Мъск обяви големи, макар и объркващи планове за Twitter, откакто пое контрола над социалната мрежа през октомври.

Той иска да увеличи значително приходите на компанията от абонаменти, като същевременно отваря платформата за повече „свобода на словото“, което в някои случаи изглежда означава възстановяване на блокирани по-рано акаунти като този на предходния американски президент Доналд Тръмп.

Но плановете на Мъск за Twitter могат да го вкарат в конфликт с две от най-големите технологични компании в света – Apple и Google, пише CNBC.

Назряващо напрежение

Един от най-съществените рискове за визията на Мъск за „Twitter 2.0” е възможността неговите промени да нарушат правилата за приложенията на Apple или Google по начин, който забавя компанията и дори софтуерът ѝ да бъде изхвърлен от магазините за приложения.

Напрежението вече назрява. В туит миналата седмица Мъск се оплака от таксите за магазини за приложения, които Google и Apple начисляват на компании като Twitter.

„Таксите на магазините за приложения очевидно са твърде високи заради дуопола iOS/Android”, написа Мъск. „Това е скрит данък от 30% върху интернет“. В последваща публикация той отбеляза антимонополното подразделение на Министерството на правосъдието, което разследва правилата на този тип платформи.

Оплакването на Мъск е свързано с дела от 15% и 30%, които прибират съответно Apple и Google от покупките в приложенията, което може да погълне особено необходимите приходи, свързани с плановете на Мъск за струващ 8 долара месечно абонамент за Twitter Blue.

През уикенда Фил Шилър, бившият маркетинг директор на Apple, който все още съблюдава App Store, очевидно е изтрил своя особено следван акаунт в Twitter, който имаше стотици хиляди последователи.

Има признаци, че Twitter вече наблюдава увеличение на проблемното съдържание, откакто Мъск пое ръководството, което поставя приложението на компанията в риск. През октомври, скоро след като Мъск придоби компанията, вълна от онлайн тролове и фанатици заля платформата с език на омразата и расистки обиди.

Троловете се организираха във 4chan, след което действаха в Twitter. Социалната мрежа е спряла голяма част от акаунтите, твърди неправителствената организация Network Contagion Research Institute.

Магазините за приложения забелязаха всичко това.

„Когато напуснах компанията, обажданията от екипите за преглед на приложенията вече бяха започнали“, написа в New York Times бившият лидер на отдела за доверие и безопасност в Twitter Йоел Рот.

Такси и абонаментни приходи

Twitter и Apple от години са партньори. През 2011 г. Apple направи дълбока интеграция на туитовете в своята мобилна операционна система iOS. Туитовете, които служат като основна комуникация на компанията, се публикуват редовно от профила на главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук. Apple рекламира новите модели iPhone и големите си събития за премиерите си в Twitter.

Но отношенията между гигантите изглежда ще се променят, докато Мъск се опитва да генерира повече средства от абонаменти.

Twitter отчете 5,98 млрд. долара приходи за 2021 г. Ако половината от средствата в бъдеще идват от абонаменти, каквато цел си е поставил Мъск, стотици милиони долари могат да отиват в ръцете на Apple и Google – малка част от общите, но все пак голям удар за Twitter.

Едно от основните правила на Apple е, че дигиталното съдържание – монетите в игрите, дрехите на аватарите или премиум абонаментите – които се купуват през приложение за iPhone, трябва да се случва през механизма за покупки през приложението на Apple, благодарение на което компанията на Тим Кук директно прибира своята част от парите. Apple таксува 30% от приходите, като делът спада до 15% след една година абонамент.

Компании като Epic Games, Spotify и Match Group лобират срещу правилата на Apple и Google като част от Коалицията за справедливост на приложенията. Microsoft и Meta също се обърнаха към съда, критикувайки системата.

Една от възможностите за Мъск е да подходи подобно на Spotify: да предложи по-ниска цена от 9,99 долара за ползване в уеб, където не плаща дял на Apple, а след това потребителите просто да влизат в наличния си акаунт в приложението. Хората, залагащи на премиум абонамент в приложението за iPhone, да плащат 12,99 долара, което ще покрие таксите към Apple.

Или Twitter може да отиде още по-далеч, подобно на Netflix, която напълно спря да прелага абонаменти през Apple още през 2018 г.

Мъск може да продава Twitter Blue на уебсайта на компанията на по-ниска цена и да туитва до своите над 118 млн. последователи, че Blue е налична единствено в Twitter.com. Това може да проработи и да помогне Apple да не получи нищо.

Но също така означава, че Twitter ще трябва да премахне много опции за информиране на потребителите за абонамента вътре в приложението, където е най-вероятно те да вземат решение за покупка. А Apple има подробни правила за това с какво могат да бъдат свързани потребителите, когато става дума за алтернативни начини за плащане.

Още технологични новини вижте във видео материала! 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:13 | 24.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още