Според него фундаментът на технологичните компании все още е стабилен, но започва да се разклаща, защото поне в Европа предстои рецесия. Той прогнозира, че следващата половин година ще е изключително волатилна и трудна за пазарите.
„Изминалата година беше изключително тежка за технологичния сектор и една от причините за това е, че вече дойде краят на ерата на евтините пари и ниските лихвени проценти. По-високите лихвени проценти водят до по-високи рискови премии за акциите и по-висок процент на дисконтиране на паричните потоци, което оказва натиск върху цените на акциите – особено в технологичния сектор. Високите лихвени проценти освен това забавят икономиката и това води до спад в печалбите на компаниите“, коментира той.
По думите му напълно възможно е Twitter да фалира, защото в момента социалната мрежа губи по 4 млн. долара на ден и има голям отлив на рекламодатели. Всичко това се случи заради т.нар. „верифицирани профили”, които се оказват фалшиви. Според Чаушев, за да върне Мъск доверието в Twitter, той трябва да спре да бъде толкова активен в управлението на компанията и да не прави толкова резки промени.
Що се отнася до развитието на Meta, той посочи, че компанията изцяло е загубила своята посока и визия. „Зукърбърг реши да се фокусира изключително сериозно върху създаването на метавселената, но това не беше правилен ход. Метавселената е пещ за пари, губят се изключително много средства, но Зукърбърг отказва да приеме, че това е провален проект поне за момента”, посочи анализаторът.
По думите му метавселената се проваля, защото хората не я искат, както и предвид факта, че всичките им действия ще бъдат монетизирани от Meta, защото Facebook и Meta в основата си са платформи за данни и за таргетиране на реклами с обвивка на социална мрежа.
Чаушев напомни, че от Apple също излязоха със свой проект за метавселена и за него потвърди, че е по-оптимистично настроен относно реализацията му.
Коментирайки рисковете от разширяването на дейността на Amazon, анализаторът смята, че компанията се е разраснала изключително бързо, има 1,5 милиона служители и предвид затегнатата икономическа среда в момента трябва да намали амбициите си. „Когато икономическата обстановка и лихвите се нормализират, Amazon ще остане лидер във всичко, което е започнала”, прогнозира Чаушев.
Защо пазарните оценки на компаниите падат повече, отколкото намалените им резултати? Губят ли най-успешните компании фокус в управлението си? Защо продажбите в „Черният петък” тази година няма да са толкова силни?
Материалът не е препоръка за вземане на инвестиционно решение!
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” може да гледате тук.