Зимният туристически сезон, който ни предстои, ще повтори това, което видяхме през летния сезон – ще се върнат английските туристи, ще се върнат много от туристите, които ги нямаше по време на пандемията. Това прогнозира доц. Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria. Не става въпрос само за ски туризъм в планинските курорти, където ще бъде пълно, но и за туризъм в градска и историческа среда, балнео, СПА и уелнес, допълни той.
Експертът смята, че около 1,2 млн. чуждестранни туристи ще влязат през декември, януари, февруари и март в България с цел туризъм, но страната ни ще посрещне с между 15 и 20% по-малко туристи в сравнение с 2019 г.
„Летният туристически сезон се очаква да бъде по-силен от миналогодишния, като една от причините е подобряването на туристическата услуга в България“, потвърди доц. Драганов. Той е категоричен, че след пандемията туризмът се промени. Според него хората не стоят вече затворени в градските си апартаменти през уикендите, а посещават извънградските си наследствени къщи в провинцията, които са обновили.
По думите му доста са се променили и навиците за консумация. „Не се консумира толкова много твърд алкохол, а повече коктейли, храненето е станало не толкова разточително, а бързо и икономично. Всички тези промени имат своето силно отражение върху туристическия бранш“, анализира ситуацията експертът.
На въпрос дали туризмът се е отърсил от последиците от пандемията, доц. Драганов посочи, че се съмнява дали той изобщо е влязъл в криза по време на този период. "Хората не спряха да пътуват, дори и през 2020 г., когато имаше контролно-пропускателни пунктове между градовете, къщите за гости бяха пълни. Семейният туризъм, който е в основата на туризма и може да бъде много гъвкав, се оказа устойчив. Устойчиви се оказаха малките семейни хотели, малките корпоративни хотели", посочи председателят на Института за анализи и оценки в туризма. Според него през 2022 г., тези, които успяха да покажат качествен туристически продукт и си „знаят занаята“ нямат проблеми. Той не отрече, че „много хора излязоха от бранша, защото не го умеят“.
Румен Драганов е убеден, че Законът за туризма в България трябва да се промени. "Трябва да има закон за национална туристическа организация, която да извършва националната реклама в туризма. Плюс закон за туристическите места и точки, които да обобщи цялото управление на туристическите курорти, комплекси, туристическите зони, паметниците на културата, които са публична собственост, археологическите резервати и въобще да направи туризма действащ на територията на страната“, е мнението на експерта.
Доц. Драганов обърна внимание на факта, че сега в планините няма туристическа зона и настоява самият Закон за туризма да се разтовари от всичките му несвойствени дейности.
Защо летният сезон не компенсира шока от войната в Украйна? Игнорирана ли е възможността за увеличение на руските туристи у нас? Защо много български туристи избират Турция за почивка? Ще загуби или ще спечели нашата страна от „енергийния туризъм“? Достатъчни ли са 12-те милиона лева, които държавата дава за туристическа национална реклама, след като бизнесът инвестира 36 млн. евро? Ще има ли България национална организация, която да се заеме с национална имиджова реклама за туризъм и инвестиции, както е в ЕС? Ще успеят ли инвестициите и промененият облик на Несебър да го запазят като град на ЮНЕСКО? Ще се погрижи ли държавата като собственик чрез Закона за туристическите места и точки за Царевец, Перперикон, Мадарски конник и още 40 хиляди паметници на културата?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.