НАТО и Европа добре разбират разнопосочните сигнали от България в контекста на украинската криза и не възлагат особена роля на България в нея. Политиката и обществените мнения, наложени от предишни правителства, блокира усилията за сериозен пробив на сегашни и бъдещи управления по въпроса за Северна Македония и поставя Министерски съвет в зависимост от президентството по външно политически проблеми. Това коментира политологът Георги Киряков в ефира на предаването "Клуб Investor" по Bloomberg TV Bulgaria.
"Заради разнопосочните сигнали от президентството, Министерство на отбраната, и Министерски съвет, Кирил Петков е толкова объркан в момента, че не можа да се сети каква позиция да заеме за Украйна."
България няма близка перспектива за влизане в Шенгенското пространство, тъй като всички приказки в тази посока служат предимно за "даване на надежда на управляващите в например България" от ЕС.
"Това е като подхвърляне на кокал, за да сме вероятно по-податливи за позицията си за Северна Македония. Западните Балкани са от ключова важност не само за ЕС, но и за САЩ, и за това има сериозен натиск."
По реакциите след посещението на премиера Кирил Петков в Северна Македония може да съди, че проблемите със Западните Балкани няма да се решат по време на това правителство в България, смята Киряков. "Има сили и в двете държави, които са твърдо против каквито и да е отстъпки по каквито и да е от ключовите теми."
Политиката и обществените мнения, наложени от предишни правителства, блокира усилията за сериозен пробив на сегашни и бъдещи управления, добави той. "Европейците ще продължават да не могат да разбират българската позиция и българското вето."
Заради служебните правителства и обществените нагласи за "силен лидер", президентът Румен Радев съсредоточи огромна власт в себе си и има основна роля в споровете за Северна Македония.
"На него ще се залагат надеждите на българите за някаква промяна, която няма как да се случи. Това означава, че стабилността на сегашното правителство е на критично ниско ниво."
Управляващите не успяват да консолидират експерти около себе си и не могат да ръководят екипа на Министерски съвет, коментира Киряков първите месеци на новата коалиция.
"Виждам няколко министри, които знаят какво правят и започнаха да действат от ден първи. Кирил Петков си действа паралено с неговите приближени и опитва да прокарва някакви политики, а от друга страна тихо и кротко министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов и министърът на транспорт Николай Събев си вършат техните работи. Има някакво парцелиране на Министерски съвет и на управлението, което е абсолютно безполезно."
Единствено коалиционното споразумение може да спре различните министри и лидери на партии да действат "феодално" и да взимат погрешни решения.
Ролята на Украйна е сведена до минумум в конфликта по нейната граница с Русия и служи предимно за поле на изказване на мнения от страна на САЩ и Русия. Дори изпращането на военна помощ от страни като Великобритания е символично, тъй като не можа да се сравнява със струпаните войски на руска и беларуска територия.
"Поне до ерата Меркел имаше различно отношение към Русия от страна на Германия. Новият играч в Германия (канцлерът Олаф Шолц) тепърва навлиза в тези теми и изполва политическите и геополитическите инструменти, с които разполага, за да налага своята гледна точка - тук Европа липсва."
Франция на Макрон се опитва да се намеси в този диалог, както и Великобритания, която действа вероятно по инициатива на САЩ, каза Киряков.
НАТО има някаква роля, но тя е на смокиновият лист на САЩ за действия в региона, коментира той.
Страните от Източна Европа нямат единен подход спрямо Русия, което само облагодетелства Кремъл.
"Това е един подход на Владимир Путин - да няма единство в ЕС", смята политологът
Напрежението около Украйна само измества фокуса на САЩ от Китай и "това може да е част от още по-голяма геополитическа игра, в която Русия и Китай са съюзници с цел отслабване и изтласкване на САЩ от Тихоокеанския регион", каза Киряков.
"Украйна е разменна монета - украинските граждани нямат никаква дума, украинският президент няма никаква дума. Всичко е геостратегическа игра, на която се пробват ходове за търсене на по-добра позиция."
Русия вероятно не залага в дългосрочните си стратегически планове газопроводът "Северен поток 2" да заработи, смята Киряков. Страната може да изнася своя газ по "Северен поток 1" и по очаквания тръбопровод към Китай, така че може да си позволи да жертва новата връзка с Германия.
Спирането на зависимостта на Европа от руски газ и петрол - един от приоритетите, заявени за френското председателство - е трудно постижимо, а и само може да направи континента зависим от LNG от САЩ и волатилността на пазарите.
"На Европа ѝ беше удобно да се възползва максимално от тези икономически и търговски взаимоотношения с Русия", смята политологът.
Освен САЩ, в момента няма други алтернативи, тъй като газовите връзки с Азербайджан не са готови, напомни Киряков.
Никой няма да позволи на Европа да постигне стратегическа автономия от ресурсите на Русия и военната защита на САЩ, смята той. Европа иска да се отдръпне от битката между Китай и САЩ и да не се намесва в отношенията между Русия и Китай, а САЩ си "търсят външен враг за утвърждаване на отслабената им роля".
В коментар за целите на френското председателство на ЕС, Киряков заяви, че обявеното желание за постигане на минимална работна заплата в съюза няма да вдигне доходите в страни като България, тъй като ще се взимат предвид спецификите на отделните държави, а и плановете са за "минимална ставка".
"Няма как да се постигне в рамките на ЕС консенсус за въвеждане във всички страни на единна минимална ставка", смята той.
Целия разговор може да гледате във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Клуб Investor" може да намерите тук.