Задълбочаващата се криза с повишените цени за електроенергия продължава да е основното предизвикателство пред по-голямата част от бизнеса в България. Текстилната индустрия обаче има друг, също толкова сериозен проблем – липсата на кадри. Това стана ясно от разговора в студиото на Bloomberg TV Bulgaria с Пламен Цонев, директор на "Пролет" ЕООД и член на борда на директорите на Българската асоциация за текстил, облекло и кожи (БАТОК).
„Ние не сме енергоемко предприятие, занимаваме се с производството на дамски чанти и аксесоари и не плащаме чак толкова голяма сметка за ток. Но когато тази неголяма сметка се покачи 2 или 3 пъти, тогава вече имаме сериозен проблем. Миналата година в този период сме плащали 8000-9000 лв., а сега последната ни сметка между 25 хил. и 30 хил. лв. Става дума за 3 пъти увеличение на цената“, подчерта той.
“Средно на месец произвеждаме 15-20 хил. артикула. Миналата година ни излизаше по 70-80 стотинки на единица цената за електроенергията. Сега възлиза някъде около 2,50 лв. на изделие”, добави гостът.
Продуктът на “Пролет” ЕООД е предвиден само за износ в чужбина. Въпросът е, че заради високите сметки за ток фирмата на Пламен Цонев трябва да вдигне цената на своя продукт, която е средно между 12 и 20 евро, с приблизително 6 до 10%, за да компенсира загубите от електроенергията. За сметка на това неговите партньори искат цената на продукта да бъде смъкната, защото все още пазарите не са възстановени и няма много клиенти.
“Сметката за тока обаче, колкото и да е висока, не е най-големият проблем. Над 70% е увеличението в цената на всякакви спомагателни материали, които са нужни за производството на нашите стоки”, каза още Цонев.
Той подчерта, че основен проблем в текстилната индустрия е трудното намиране на кадри. Цонев посочи, че само в неговото предприятие има 30 свободни работни места. Автоматизацията е възможна, посочи той, но този процес ще отнеме поне 5-10 години.
Целият разговор вижте във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.