Високото водно съдържание над 60% на млечните продукти вече задължително ще се изписва на етикета. Например "саламурено сирене с повишено водно съдържание" - с еднакво големи букви на опаковката. Това коментираха пред Bloomberg TV Bulgaria д-р Сергей Иванов, микробиолог от Асоциация "Активни потребители" и Симеон Присадашки, зам.-председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България.
Новите изисквания към млечните продукти, обнародвани на 3 август, забраняват сиренето с много вода или палмово масло да се продава насипно на витрини. То ще трябва да се предлага само опаковано след изминаване на 3-месечен преходен период. Целта е да се свие потреблението на неистинското саламурено сирене.
Тези норми, по думите на гостите, ще помогнат да се избегне нелоялната конкуренция. Продукти, които съдържат само малка част мляко, са изписвани досега също като „сирене“, казаха те в предаването „Бизнес старт“ с водещ Живка Попатанасова.
По думите на експертите има разлика между бялото саламурено сирене с водно съдържание от 70% и бялото саламурено сирене по БДС с 54%.
Продаването им досега на едно място и под едно название създаваше големи разлики в цената и качеството, посочват гостите.
Тези промени ще повлияят на качеството, но и на безопасността. Защото „сирената“ с високо водно съдържание са продукт на коренно различна технология и водят до риск за клиента. Освен химическите продукти, които се съдържат вътре, при тях, особено като са в насипно състояние, се развиват и бактерии, смята Сергей Иванов.
Също така продукти с немлечни мазнини не могат да се наричат млечни продукти. Те са имитиращи и в тях често има палмово масло. Те трябва да се продават на отделно място, посочва специалистът. Евтиното по думите му може да се окаже не само по-скъпо, но и по-вредно.
По цитирани от Присадишки данни, производство на имитиращи млечни продукти през май се е вдигнало с 30%. Той обяснява това с ползването им в общественото хранене, където е лесно да се предлагат такива храни.