Терминът FOMO (Fear of missing out) или страхът от пропуснатата възможност все повече се коментира от инвестиционната общност. Всичко, което се случва в нашата глава, е изключително сложно и страхът да сме извън играта съществува и е по-скоро композитен между нашите очаквания, поведението на тълпата и поведението на другите като нас, според възрастовата или имотната група (някакъв тип сравними доходи).Това коментира пред Bloomberg TV Bulgaria гл.ас. д-р Боян Иванчев, преподавател в УНСС.
По думите на госта, когато някой вижда около него непрекъснато да се показват данни за печалби от акции на Tesla например, човек започва да мисли, че е глупак, щом всички други участват в тази игра, а той – не. „По този начин хората стават склонни, от чисто емоционална и психологическа гледна точка, разбирането им за случващото се да бъде замъглено“, обясни Иванчев.
Относно рязкото покачване на акциите на GameStop, по думите на госта, това композитно е FOMO ефект, но дали е бил водещ при взимането на решенията, трудно би могло да се определи.
„Допълнително влияние в действията на дребните индивидуални инвеститори са неограничените възможности на смартфона. Купуват се части от акции, а не цели акции. Процесът на инвестиране се профанизира. Става залог като на футболни мачове с малки пари. Това не е целта на инвестирането. То цели запазване на инвестираната главница.
Втората цел е да се получи очакваният доход от този тип финансови инструменти на база на целия исторически път, каза гостът.
Има риск в бързото мислене, вместо бавното, твърди Боян Иванчев.
По думите му финансовите пазари са стохастични случайни системи и не могат да бъдат количествени, не може да не се направят детерминологични прогнози.
Целия разговор може да видите във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.