В страна като България всяко едно действие, което е свързано с интермодалността, тоест да се поправи дисбалансът между автомобилния и ж.п. транспорта, е много добро и иновативно начинание. Още повече в условията на неизползван ж.п. инфраструктурен капацитет и задръстванията, които имаме при автомобилните превози. Така коментира пред Bloomberg TV Bulgaria д-р Борислав Арнаудов от катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" в УНСС по повод новите интермодални услуги, които Møller – Mærsk обявиха, че започват на територията на Южна България.
„Убеден съм, че Møller – Mærsk не рискуват. Те много добре са направили анализ, най-вече от гледна точка на товарния трафик“, каза гостът.
Южна България притежава нужната инфраструктура за осъществяване на интермодалността на достатъчно добро ниво, смята Арнаудов.
„Това е т.нар. осма линия по класификация на БДЖ. От Пловдив към Бургас тя е добре развита. Възможната скорост е около 80-100 км/ч. От Пловдив до Михайлово е 130-140 км/ч, което е по-скоро за пътнически транспорт, а за товарно пътуване скорост от порядъка на 80-100 км е напълно достатъчна. По-скоро ще има ограничения от гледна точка на дължината на влака, но това се преодолява“, обясни още експертът.
Той сподели още, че в България лицензираните транспортни компании са 16-17 хил., но големите, с над 50 камиона, са малко като брой.
„Точно големите компании се обръщат към интермодални превози. Не само в България, но и на европейско ниво се толерира автомобилният транспорт, но нещата се преобръщат. Компаниите се преориентират към интермодалност“, каза Арнаудов.
Турските превозвачи са потенциален клиент на интермодалните решения, защото в южната ни съседка имат проблем с недостиг на разрешителните за транзитиране през България. В същото време на годишна база през страната ни преминават средно 120 хиляди турски камиона.
Целия разговор вижте във видео материала на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.