Непосилно е за българския потребител да се ориентира кое сирене притежава оптималното количество водно съдържание по БДС. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. Той обясни, че цената би могла да бъде индикатор за качество, но това не е достатъчен критерий – веществата, които се добавят в млечните продукти, запазвайки консистенцията им, са трудно доловими. „Затова на витрината има млечни продукти със 78% водно съдържание на цената на прекрасно сирене, което съдържа само 54%, посочи Зоров.
Той подчерта, че финансово - икономическите интереси не трябва да играят водеща роля за определяне на имиджа на един продукт, който България произвежда от векове. Този продукт не бива да бъде повод за печелбарство на някои хора, категоричен е председателят на Асоциацията на млекопреработвателите.
По думите му вече има малко производители, които се позовават и спазват всички хранителни стандарти по производството на млечни продукти, тъй като себестойността на сирене с високо водно съдържание прескача тази на качествените продукти. „Още повече, кризата с Covid-19 доведе до стремглаво снижаване на оборотите, включително и през септември, при това без финансово подпомагане на сектора. Всички тези фактори принудиха някои производители да поемат по грешния път, тъй като високото водно съдържание се оказа единственият инструмент за оцеляване", обясни гостът.
От разговора стана ясно, че е изключително трудно за един производител на млечен продукт да работи по стандартите, да оцелява на пазара с конкурентни цени при неконкурентни показатели и да не излезе на загуба.
По отношение на финансовите стимули, насочени към подпомагане на хранителната промишленост и секторът на преработвателите на земеделски суровини, гостът заяви, че подобни помощи не са отпуснати, въпреки одобреният механизъм от ЕК.
„Евросредствата възлизат на 125 хил. евро помощи за ферма и до 800 хил. евро за предприятие, преработващо първична селскостопанска продукция. Нашият сектор не може да кандидатства за 60/40, тъй като се финансираме по европейския механизъм. И въпреки всичките устни и писмени апели, които отправихме към Минстерски съвет и Министерството на земеделието, храните и горите, призивите се оказаха глас в пустиня", подчерта Димитър Зоров.
Вижте целия разговор на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.
преди 4 години И какво толкова му е трудното да се ориентираш в качеството? Това не е като да си купуваш кола. Вземаш малко, пробваш и ако не ти хареса - не повтаряш. А в квартала си имаме една млекарница, където ти дават да опиташ сиренето или кашкавала още преди да купиш. Не е нужно да казвам как им върви бизнеса. отговор Сигнализирай за неуместен коментар