Молбата за забрана на износа на дизеловите двигатели на страни от Западна Европа е правилна стъпка, но вчера министърът на околната среда и водите Нено Димов на Съвета на министрите на околната среда в Брюксел е предложил нещо, което заслужава адмирации - създаване на Европейски фонд за чиста мобилност. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, бившият министър на околната среда и водите Нона Караджова.
"Посоката е в преход към електрически превозни средства. Това е фонд, който би следвало да финансира проекти, свързани с оптимизиране на транспорта и преминаване към по-устойчив такъв", поясни още тя.
Над 82% от емисиите на фини прахови частици под 2,5 микрона идват от битово отопление на дърва и въглища. Една от мерките в Националната програма е свързана с преминаване към природен газ. Втората касае подмяна на печките към такива, които отговарят на директивата за екодизайн. Третата е въвеждане на стандарти за твърдите горива, коментира още Караджова.
Според автомобилния експерт Калоян Желев около 2/3 от автомобилите от българския автопарк (3,7 млн.) са на възраст 16 години и повече. "Този тип автомобили са функция от бедността ни и на липсата на национална политика, която да ограничава това движение на дизелови автомобили", допълни още той.
Според него повишаване жизнения ни стандарт ще повиши и качеството на автопарка ни. Би следвало да ограничим вноса на стари дизелови автомобили, като полезна мярка би било субсидирано приемане за скраб на стари дизелови автомобили, ако се въведе контрол при вноса, както и създаването на градски зони с ниски емисии, категоричен е експертът.
По думите му мерките, заложени в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха в България, са положителни и резонни, но липсва тяхната цялост и синхрон помежду им. Също така България и по-специално Министерството на транспорта трябва да взимат по-активно участие по транспортните теми, например - относно вноса и износа на дизелови автомобили у нас, добави Желев.
Припомняме, че Министерството на околната среда и водите публикува за обществено обсъждане Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха в България (2020-2030 г.), в която се предлага намаляване на вредните емисии на серен диоксид, азотни оксиди, неметално летливи органични съединения, амоняк и фини прахови частици, както и ограничаване на вноса на коли със стандарт Евро 3 или под него.
Вижте още във видеото.
преди 5 години 'бившият министър на околната среда и водите Нона Караджова'?Значи по нейно време е можело да ни тровят с дизели втора/трета/т.н. ръка, а сега не???panther го е казал по-долу:'Не се взимат мерки срещу основните причинители на замърсяването, не се взимат мерки зз затягане на проверките на наличните автомобили, а се приказват празни приказки за някакви бъдещи забрани, като при това реално се прехвърля топката на "Европа" да вземе решението.Такива измислени мерки могат да се харесат само на екоталибани.' отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Де да беше така с дизела... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Карцерогенността на дизеловите газове дори не е потвърдена, камо ли да се първа стапен. Според много агенции (IARC, NTP, NTP, NIOSH ) резултатите от дизеловото горене са ВЕРОЯТЕН карценоген. А колкото до мен, аз съм живял предостатъчно по времената, в които се движеха трабанти и вартбурзи, изтърбушени икаруси, ако нещо ти говори това. И все още съм си жив и здрав. Мерси за пожеланието. В града ползвам 95% само градски транспорт. Извън града карам дизел, но той е по-нов от 80% от колите в България и дори ако се приеме предложението след 2 години, такива като моя ще покриват изискванията за внос. Но въпроса е принципен. Не се взимат мерки срещу основните причинители на замърсяването, не се взимат мерки зз затягане на проверките на наличните автомобили, а се приказват празни приказки за някакви бъдещи забрани, като при това реално се прехвърля топката на "Европа" да вземе решението.Такива измислени мерки могат да се харесат само на екоталибани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Дизелът е канцероген от първа степен, т.е. да ти поясня - от тези възможно най-агресивно предизвакващите РАК субстанции. (Другите горива са токсични, но НЕ предизвикват рак). Следващият път като приказваш глупости за дизела. не забравяй, че и ТВОЕТО ДЕТЕ (а не само децата на другите) ходят по улиците и дишат канцерогенната смрад на изтърбушените дизеляци. Бъди жив и здрав, ти и детето ти! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Цена на дизелът над 3лв/л автоматично ще реши проблема. Просто се прибавя 1лв/л за екология. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години "Над 82% от емисиите на фини прахови частици под 2,5 микрона идват от битово отопление на дърва и въглища..." И затова ние ще забраним вноса на дизелови автомобили!... С какво сме заслужили, половината ни министри да са ***.или :( отговор Сигнализирай за неуместен коментар