Въвеждането на мита от 25% върху вноса на европейски автомобили в САЩ ще доведе до сериозна криза за производителите на Стария континент. Това вероятно ще има положителен ефект върху българската автомобилна индустрия, тъй като възможностите за европейските производители в страни като нашата са големи и те биха им помогнали да се справят при една бъдеща рецесия. Това каза Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България", в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
„Глобалната автомобилна индустрия вече достигна своя пик – световното производство надмина 100 милиона превозни средства годишно. На база събития, които се случват в САЩ през последните години и търговската война, негативните фактори вече са факт – китайският пазар изпита спад на продажбите на автомобили за пръв път от десетилетия, което се отрази на автомобилната индустрия по цял свят. Подобна нова търговска война би довела до сериозна рецесия в сектора“, прогнозира експертът.
Според Станиславов въвеждането на тарифи от администрацията на президента Доналд Тръмп все пак остава относително малко вероятно.
„Въвеждането на такъв данък в САЩ би повишило цените на европейските коли с по около 10 хил. долара, което ще направи производителите от Стария континент неконкурентоспособни“, смята той и посочи, че налозите ще бъдат удар и за технологичното развитие на сектора в Европа.
Изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България” е на мнение, че автомобилната индустрия е на прага на революция – навлизането на електронни и автономни автомобили. Не е ясно кои производители ще оцелеят след нея. “Налагането на тези тарифи цели да възпре високотехнологичните компании, които в момента превъзхождат част от останалите производители“, очаква Любомир Станиславов.
Той напомни, че българският автомобилен сектор произвежда компоненти за почти всички автомобилни производители, дори за Tesla. “Паралелно със случващото се автомобилният сектор в България става все по-улегнал. Като цяло настроението в сектора става изключително оптимистично, плановете на компаниите за бъдещото разрастване не са променени. Вече станахме свидетели на първия производител, който излезе от страната”, коментира експертът и се надява, че ще има и други, които ще последват този пример.
Според него това ще бъдат основно производители, които целят да се възползват от ниските работни заплати. Изпълнителният директор на Automotive Cluster Bulgaria потвърди, че Automotive Leather Company е една от компаниите, която обяви, че ще затвори трите си завода в страната ни. По думите му „това е признак на узряването на пазара”.
Любомир Станиславов добави, че много от компаниите вече имат и стратегия в случай на глобална криза. Той се съгласи, че има песимистични сценарии за развитието на автомобилната индустрия в света, но поясни, че все пак се работи по планове за разрастване.
„Напълно възможно е една криза да изиграе изключително позитивен ефект върху българската автомобилна индустрия, тъй като особено за големите европейски автомобилни производители възможностите в държави като България са изключително големи, така че това би била една възможност за тях за справяне с една подобна криза“, смята експертът.
България е сред страните, които са в полезрението на Volkswagen Group за отриване на нов завод за Skoda, но все още няма решение за това. Станиславов е убеден, че нашата страна е много желана за автомобилни инвестиции, но говоренето за Volkswagen е по-скоро спекулация на този етап.
По негови думи само за шест години и половина автомобилната индустрия е достигнала почти 12% от БВП на България, има над 60 хиляди заети, а броят на компаниите е повече от 220. „Това, което казвам и което е потвърдено от директорите на всички тези компании в България, е, че навлизането на един или двама автомобилни производители в България би довело до дял на автомобилната индустрия от българската икономика от порядъка на 25% след пет години“, информира Любомир Станиславов.
Трябва ли развитието на автомобилната индустрия да стане национална стратегия?
Повече от разговора вижте във видео материала.
преди 5 години В нашата страна ще влязат производители заради ниските работни заплати, прогнозира Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България"----еххх да си "експерт" в днешно време, да говориш празни приказки и да ти плащат ... айде на бас че няма да дойде нито един точно заради тази причина! отговор Сигнализирай за неуместен коментар