IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Facebook, Google и Twitter са безплатни платформи, но не и "безплатен обяд"

Кой е хищникът и кой е жертвата в отношението социални медии - потребители разкрива германският специалист Томас Щокле

18:16 | 01.06.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Седмици след фалита на компанията Cambridge Analytica, обвинена за източването на лични данни от Facebook, продължаваме да се питаме колко сигурни са социалните мрежи. Германският медиен експерт Томас Щокле се опитва да отговори на важните въпроси по време на открита лекция в Софийския университет. Германецът смята, че между социалните мрежи, потребителите и рекламодателите е настъпила повратна точка. Каква е тя? Щокле даде интервю на Цветин Филипов за предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria

„Да бъдете профилирани психологически чрез това, което правите в социалните мрежи, а собствената ви интернет идентичност да бъде използвана за манипулирането на самите вас. Сюжетът изглеждаше фантастичен преди да разберем, че е напълно реален“, казва Щокле, който се занимава от години с предизвикателствата, които социалните мрежи поставят пред собственото ни право на лично пространство в тях. Случаят Cambridge Analytica се оказва изключително важен за разбирането на проблема.

“Cambridge Analytica не е истинският проблем. Тя просто използва реалността в социалните мрежи. Там всеки може да се скрие зад някаква фалшива самоличност и да покажe най-тъмната страна от своята персоналност. Това се оказва добра възможност за политически цели. Опасно е, когато компании и кампании използват настроенията на поляризацията и крайните позиции в социалните мрежи от типа "аз срещу системата". По този начин те използват "тъмните инстинкти" на потребителите за свои собствени цели. Това наблюдавахме и в кампанията на Тръмп, и при гласуването за Brexit. Cambridge Analytica просто използва това. Тя не го е създала“, каза Щокле.

Кой обаче е хищникът и кой е жертвата в отношението социални платформи - потребители? Според Щокле отговорът е очевиден - Facebook, Google и Twitter са безплатни платформи, но не и "безплатен обяд". Германецът се аргументира и с цитат от Forbes от 2012 г., в който се казва, че ако не плащаме един продукт, значи сме самият продукт.

Какъв е правилният баланс, има ли единно правило за регулация на социалните мрежи и как ще се развие технологичната еволюция? Вижте в материала на Bloomberg TV Bulgaria.


 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:54 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още