Нискотарифните полети до Варна и Бургас, които бяха открити в края на март, ще доведат още поне 300 хиляди туристи през тази година, в сравнение с изминалата. Това каза Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма в предаването „Светът е бизнес“ по Bloomberg TV Bulgaria.
„Нискотарифните авиокомпании тази година ще доведат допълнително над 300 хиляди туристи в сравнение с миналата. Tази година ще имаме над 11,9 млн. посещения от чужденци в България“.
През летния сезон основните ни пазари ще бъдат германският и руският и трябва много да ги пазим, каза още експертът. Очаква се за 2018 г. темпото на увеличаването на туристите да бъде точно с 11%.
Привършващият месец май също е добър за българския туризъм. Причините са две: „Май месец се явява доста силен месец. Миналата година сме имали 870 хиляди чуждестранни посетители, но сега ще имаме може би около 100 хиляди повече, тъй като започнаха нискотарифните полети до летищата Варна и Бургас. Това е и основната причина за увеличаване на приходите"
От една страна приходите ги увеличаваме заради по-голямата маса пътуващи хора, които идват и заради европредседателството, и заради нискотарифните полети. Качихме и цените. Европредседателството даде възможност за много по-голяма заетост в софиийските хотели, нямаше места и, когато свършиха местата, се явява инструментът за регулация цена. Ако при 140 лв. всичко е пълно, цената става 150, 160 лв. и така не оставате недоволни туристи“.
По думите на Румен Драганов в туризма вече и заплатите са по-високи, тъй като „се видя, че няма как да се „мине метър“.
На въпроса устойчив ли е този ръст от 11% за първото тримесечие на годината и ще продължи ли да се увеличава, събеседникът отговори: „Има много геополитически фактори, които влияят, но бих казал, че в стратегически план България стои много стабилно. Европредседателството ни правеше една безпрецедентна реклама – 200 пъти на ден се споменава „София“ и „България“ в различни медии в цял свят.
От края на март започнаха нискотарифните полети до Варна и Бургас и има много поляци. Когато те идват, харесва им, правят реклама от уста на уста и идват повече. Най-добрата реклама на България са хората, които идват и виждат какво е тук – спокойно, тихо, евтино, красиви хора, говорят на всякакви езици, защото ние сме на кръстопът. Туристите се чувстват много спокойни и доволни“.
Разбира се, налице са и проблемите. „Министерството на туризма изобщо не умее да управлява публичната собственост – ние нямаме регистър, на който да знаем кое къде е, не знаем какви са ни приходите, не знаем какви работни места създаваме. За хотелите и ресторантите знаем точно до стотинка, обаче за публичната държавната собственост - не. 4 години не успяхме да решим въпроса с къмпингите. Единствено сега кметът на Поморие Иван Алексиев излезе с проект да се изгради място за къмпинги и кемпери в Поморие, т.е. 4 години министерството не може да организира кметовете на общините и да ги задължи те да посочат териториите, на които може да имате кемпер, каравана или палатка“.
Драганов нарече „безобразие“ практиката даден плаж да бъде даден на концесионер, който да прави каквото си иска там. Като основна причина това да се случва той посочи „корупционните практики, които се налагат чрез закона“.
Необходимите промени, който трябва да предприеме държавата ни, са:„Реформа в туризма, ясен бранш, който да поема отговорността. 200 браншови организации в туризма е неясен бранш. Политическото управление винаги е насърчавало да бъде разединен браншът. Цялата ни история е „Разделяй и владей“.