Със стачка, започнала късно снощи в държавната железопътна компания SNCF и стачка на персонала в авиокомпанията Air France Франция днес е изправена пред "черен вторник" след дългия уикенд за католическия Великден, предаде AFP, цитирана от БТА.
Стачката в железниците ще бъде продължителна. Стачни действия ще има по два дни на всеки пет дни до края на юни. Протестите са насочени срещу премахването на специалния железничарски статут при новоназначените, условията за отваряне към конкуренцията и превръщането на компанията в дружество с ограничена отговорност, което, според синдикатите, открива пътя за бъдеща приватизация.
Правителството обаче отрича да е така. Според ръководството на държавните железници движението на влаковете снощи е било нормално, но днес стачните действия ще се усетят.
Ще се движат само всеки осми от високоскоростните влакове и всеки пети от регионалните. Влаковете към Испания, Италия и Швейцария няма да се движат. Почти нормално ще бъде движението на влаковете Талис (Thalys) към Белгия.
Всеки ден държавните железници превозват 4,5 млн. пътници и те са изправени пред сериозни проблеми.
За президента Еманюел Макрон битката също се очертава тежка. Правителството му е решено да модернизира сектора и припомня, че движението на влак във Франция излиза с 30 процента по-скъпо, отколкото другаде, което прави железниците неконкурентноспособни. Според анализатори стачката на държавните железници може да струва между 10 и 20 милиона евро на ден.
Макрон, който се ангажира с коренни промени, рискува много с реформата на държавните железници. Предишни правителства отстъпваха по този въпрос, по-специално дясното правителство през 1995 г. след масови стачни действия, парализирали страната в продължение на седмици. Макрон толкова много критикуваше застоя и страха от реформи на предшествениците си, че сега трудно ще може да увърта, без да рискува сериозни политически вреди в замяна, отбелязва AFP.
На фона на стачката в железниците персоналът на Air France, който иска увеличаване на заплатите със 6 процента, ще стачкува за четвърти път днес за малко повече от месец.
Компанията предвижда по-силни нарушения на трафика в сравнение с предишния стачен ден на 30 март и очаква 75 процента от полетите й да бъдат изпълнени. Още три стачки в Air France са предвидени за 7, 10 и 11 април. Тези стачни действия не са свързани пряко с реформите на Макрон, но ще допринесат за попълването на редиците на недоволните и засилват натиска върху правителството, изправено пред истинска социална пролет.
Вижте повече по темата в коментара на Каролин Конан от Bloomberg.