Банките не са неглижирали потребителското кредитиране, но небанковите институции са изключително проактивни, иновативни и изобретателни в подхода към клиентите и наистина правят така, че човек много лесно и бързо да получи одобрение за потребителски кредити.
Такава тенденция очерта Деян Василев, изпълнителен директор на MoitePari.bg, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
"Докато при банките има друго сито - те имат много повече провизиране, повече международни стрес тестове. Те са фокусирани преди всичко върху ипотечни и допълнително към потребителски. При по-малките кредити, т.нар. бързи кредити, интересно е, че малките суми до заплата, месечните, двумесечни кредити не отбелязват голям ръст. При тях има едно задържане около 300-400 млн. лева на отпуснатите кредити от нефинансовите институции", посочи той.
"Голям ръст бележат по-стандартните, потребителски кредити, които са между 5 хил. и 10 хил. лева и се отпускат от три до седем години. Това е съвсем различен продукт и заради това, че всички институции имат достъп до централния кредитен регистър, до НОИ, икономиката се развива, хората имат по-добри доходи, това позволява на тези институции да предоставят такава услуга."
Експертът е на мнение, че част от банките бягат от тези малки кредити, защото за отпускането им е необходимо повече администриране и повече провизии.
“В много банки стойността за поддържане на тези заеми е по-голяма, заради ниското ниво на автоматизация. Някои банки, които са по-малки, се ориентират към този сегмент, а други, които са по-големи, се насочват към стандартния кредитен сегмент”, посочи Деян Василев.
Той смята, че съвсем скоро и банките ще внедряват иновации в България, свързани с електронно одобрение и "ще бъдат по-активни към клиенти, които не са толкова чувствителни към цена, а към удобство".
Василев напомни, че като утвърдени модели от САЩ, от Западна Европа навлизат и платформите за P2P кредитирането.
“Консолидацията е неизбежна", заяви изпълнителният директор на MoitePari.bg
По думите му пазарът може би няма да расте толкова дълго време с двуцифрени стойности и големите портфолиа ще позволяват различни варианти за поддържане на бизнеса на ниво чрез програми за лоялни програми.