Фалшивите новини са много старо явление. Въвличането на Великобритания във войната срещу Ирак през 2003 г. стана благодарение на фалшива новина.
Това припомни проф. д-р Мария Нейкова, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" в предаването Invest/Or по Bloomberg TV Bulgaria. Проф. Нейкова е един от авторите на изследването и доклада "Новини... отблизо", представено през миналата седмица от Асоциацията на европейските журналисти - България.
"Тук идва един много важен аспект, а именно - каква е ролята на политиците. Тогава Тони Блеър беше министър-председател на Великобритания и беше изфабрикувано едно досие, което да оправдае пред британското общество защо е важно Великобритания да участва заедно със САЩ в тази война. В това досие беше записано, че Саддам Хюсеин може за 45 минути да приведе в бойна готовност ядрените си ракети, а както знаем след това, такива нямаше", казва проф. Нейкова.
"Всъщност това поставя въпроса: Медиите могат ли да не го съобщят това? Отговорът е - не, не могат. Медиите не могат да не съобщават какво казват министрите, министър-председателят, депутати и т.н., защото ние, обикновените избиратели, сме делегирали правото те да управляват в рамките на мандата си от наше име. Затова първо трябва да знаем какво говорят и какво правят и второ, това трябва да ни мотивира да им търсим отговорност. Но за съжаление реалността е такава, че политическото говорене, след като премине през медиите, някак си добива позиция на норма и в нашата действителност наблюдаваме нетолерантно говорене и враждебна реч именно чрез политическото говорене", посочва още проф. Нейкова.
Що се отнася до влиянието на платформи като Facebook и Twitter и влиянието им върху журналистиката, тя коментира, че Facebook и Twitter са медии и няма особено значение дали ще ги наричаме социални или по някакъв друг начин.
На въпрос как медиите могат да поддържат крехкия баланс между успешен бизнес и ролята им на четвърта власт, проф. Нейкова посочва, че и частните, и обществените медии на първо място са предприятия, които трябва да печелят, за да могат да правят, както гласи клишето, това, което могат най-добре, тоест да информират хората.
"Аз си мисля, че сигурно много баланси могат да бъдат постигнати. Единият е да не бягаме по най-лесното съпротивление - зрителите това искат да гледат, затова ние това предлагаме - защото това е двустранен процес. Има зрители за всякакъв тип медии и, второ, обществото може в някаква степен да бъде образовано от медиите, като тук нямам предвид образование като в училище или университетите, а със смислени и добре направени предавания".
По думите на проф. Нейкова възможен път, особено за големите медии, е те да разработят собствени правилници, които да включват етични норми.