Онлайн търговията в България ще продължи да расте, като в близките пет години бизнесът ще се удвои заради доверието на потребителите към търговци, които държат на брандовете си. В момента само 17-18% от българските потребители пазаруват онлайн, а това е малко в сравнение с други страни, където този дял възлиза на около 60-70%.
Това обяви търговският директор на Grabo.bg Велизар Величков в ефира на „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Величков разказа, че за него е предизвикателство да се занимава с предприемачество, след като по професия е актьор. Той обясни, че винаги е имал интерес към ИТ технологиите и след създаването на сайта преди седем години може да се похвали със сериозен растеж на бизнеса на фирмата.
По думите му сайтът има устойчив бизнес, особено през последните две години.
„Отминаха годините на продажби по „две хиляди ваучера“, когато дори е имало проблеми за потребителите при реализацията на сделките“, обясни Величков и коментира, че секторът ще расте, като най-голям интерес ще има към онлайн туристическите заявки.
„Около 30% от продажбите в сектора с туризма онлайн са за заявки за почивки в чужбина. Този сектор ще расте по-силно в сравнение с интереса към българските оферти, като догодина може да се достигне до съотношение 50:50“, смята Величков.
Според него българският потребител все повече се доверява и заяви, че е по-трудно да бъде измамен онлайн, отколкото офлайн, защото при онлайн пазаруването дейността може да бъде проследена.
„Каквото и да се случи Комисията за защита на потребителите работи и то много добре“, увери той.
Сред предизвикателствата той смята изискванията на държавата заради вместването в административните рамки.
„Правенето на онлайн бизнес легалната рамка е една от най-важните в дългосрочно отношение“, обясни той и информира, че сега във всеки град с над 50 хиляди жители има над 40 търговци, които се договарят с бизнеса, докато преди време те са били едва двама-трима.
Той напомни, че преди време офертите са били много агресивни от страна на търговците, но сега моделът на предлагане е променен.
„Стига да вярваш – всеки продукт може да се продаде“, убеден е Величков, като заяви, че след бума при онлайн търговията с дрехи се засилва онлайн продажбата на туристически пътувания. "В България върнатите стоки са около 15%, докато в Германия са около 50%, затова не може да се каже, че българският потребител не е капризен".
Предприемачът обясни, че най-често в интернет българинът търси туризма, следван от интереса към дрехите, като прогнозира сериозно бъдеще на търговията с продукти от супермаркети, които "в средносрочен план ще растат".
Защо при онлайн търговията е необходим стабилен екип за създавена на качествен дигитален продукт? Какво може да подскаже на потребителя, че даден продукт е качествен? Търсят ли партньори в чужбина онлайн търговците? За какво трябва да гледат потребителите при онлайн покупките?
Вижте повече във видеото!