За да се стартира компания, произвеждаща крафт бира, се изисква голяма доза желание да правиш качествено пиво. Важна е и рецептата за производство. Това каза в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria собственикът на стартъп компанията „Фийл гууд брю ко", произвеждаща крафт бирата „Айляк“, Георги Христов.
Пивото влезе във фокуса на медийното внимание, след като през миналата седмица Христов обяви, че мести производството си от гръцкия град Серес в София.
„Първият опит за производство на бира беше вкъщи на три котлона. След това отидохме на терасата, а накрая си купихме автоматизирана машина, на която и сега правим тестове", разказа той. "Пивоварната в Серес е много добре оборудвана, намира се близо, нямаме спънки пред нас. Не започнахме производство в България, тъй като по това време тук нямаше толкова добре оборудвана пивоварна. Местим се в София, защото така ще намалим разходите си. Освен това ще можем да помогнем на всички крафт пивовари, които имат желание да правят бира, като няма да има нужда да минават през целия ад около търсенето на качествена пивоварна.“
Георги Христов обясни, че досега в проекта са вложени около 12 хил. лева лични средства, като в началото са инвестирани 6 хил. лева.
"Много приятели ни помогнаха, тъй като нямаше как да вземем заем от банките“, сподели Христов и обяви намеренията си. "Целта е да се преместим и да намалим разходите, но ще помагаме и на колеги, които искат да правят крафт бира."
Той уточни, че крафт бирата е занаятчийска бира, при която не се бърза с ферментацията и се влагат качествени продукти в големи количества.
"Не пестим от материал, затова и цената е по-висока", уточни пивоварът. "Разпространението е чрез малки крафт бирени дистибутори, които са решили, че са в другия край на веригата, но засега дистрибуцията е само в големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас. Имаме възможност за произвеждаме по-големи количества, но засега преговорите с големите дистрибутори вървят трудно и това е спънка, която ни забави."
Христов призна, че "вероятно проблемът е в отстъпките, защото засега не може да предложи процентите на отстъпка на големите пивовари".
Той напомни, че освен "Гларус", "Диво пиво" и "Айляк", има още доста марки на крафт бира, около десетина производители, но пазарът е отворен за още играчи.
Георги Христов уточни, че вероятно до края на годината пивоварната ще бъде готова и в нея ще поканят и други производители, за да се увеличи разнообразието от крафт бири на българския пазар.
"Искаме крафт бирата да бъде достъпна за хората, да запазим същото качество и продукти, които използваме до момента и по-голямата дистрибуция ще ни помогне да намалим цената", убеден е Георги Христов.
Как с кариера в одиторската компания Ernst & Young Георги Христов стига до „казана“ на бирената компания? Има ли инвеститори за бъдещата пивоварна? Как се намират партньори с начин на мислене, сходен на пивоварите на „Айляк“? Може ли секторът с крафт бира да постигне 16% дял от пивоварния пазар в България? Как се развива пазарът на крафт бира в света? Вижте целия разговор във видеото:
преди 7 години хахахахахахаха, мокрите пенсионерски сънища :) завиждаш ли че имам пари за пица, че хвърля малко в кофата в която живееш и ти да облажиш от евтиния кашкавал :):)позледно ядох пица на парче като студент преди 18 години :):) ... *** ще взема да пробвам скоро да видя кво толкова е хвалиш :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години То и пицата за некои е бутиково занимание, ама това тебе не те касае. За тебе има пица на парче по будките и бира-химкомплект в тенеке. Секи влак си има пътници.... хихихи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Моооля ? и бирата ли стана бутиково занимание.... момчетата са се взели много на сериозно :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар