В последно време големите обществени поръчки са обявени на принципа на инженеринга. В този принцип в едно влизат и строителството, и проектирането. От Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране смятаме, че това води до ограничаване на проектантските решения и проектът се свежда до възможностите на изпълнителя. В някои случаи това не задоволява интересите на възложителя, както и обществения интерес.
Това обяви в ефира на „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria Николай Лев Главинчев, член на управителния съвет на браншовата камара, който коментира проблемите и динамиката в сферата на инфраструктурните проекти в България.
Той е на мнение, че при качествените инфраструктурни проекти трябва да има независимост между проектирането и строителството, и разделяне на двата процеса.
Според Главинчев така ще може да се осъществи независим авторски надзор, като се спазват строго техническите и строителните норми.
“За да бъдат добри големите инфраструктурни проекти за целите на обществото е необходимо да се направи един добър проект. Той е свързан с три неща – цена, качество и срокове. Пределно ясно ни е, че има процедури, при които все се избират т.нар. „най-подходящи оферти“ по формулата ниска цена и къс срок, но за сметка на качеството. Всичко това води до някакъв ущърб и не е в полза на обществото", категоричен е експертът.
Могат ли да се спазват европейските практики? Защо трябва да има по две обществени поръчки – за проект и за изпълнението от строителите?
Вижте повече във видеото!