IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Само комплексни мерки ще решат проблема с качеството на въздуха в градовете

Преразглеждане на държавните енергийни политики, ограничения на вноса на дизелови автомобили и промени в данъците за колите ще подкрепят процеса

12:14 | 07.01.17 г. 5
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Проблемът с влошеното качество на въздуха в София и големите градове на страната може да се реши с приемането на комплекс от мерки. Автомобилите са само част от проблема, коментира в предаването на Bloomberg TV Bulgaria “Светът е бизнес“ автомобилният експерт Калоян Желев.

Сред другите фактори, които влияят на замърсяването, с най-голяма тежест е отоплението на нискокачествено твърдо гориво.

„Трябва да имаме предвид, че автопаркът е София е най-новият в сравнение с всички останали региони, но заедно с това той е и най-концентриран. София е единственият град в България, в който автомобилите имат голяма тежест, средногодишно половината (от замърсяването – бел.ред.) идва от автомобили", коментира Желев.

За смогът през зимата обаче основна вина носи отоплението на дърва, допълва Боян Рашев от denkstatt.

„От 1993 до 2015 отоплението на дървесина в домакинствата е скочило 8 пъти в цялата страна. Енергийните политики през последните десетина години направиха така, че чистите източници на енергия – топлофикация, газ, да станат по-скъпи в сравнение с дървесината“, коментира Рашев.

Той подчерта също, че в Европа масово се ползват дизелови автомобили в сравнение със САЩ или Япония например. Контролът върху вноса на дизелови автомобили в България е слаб, като системите им за пречистване масово се премахват с цел оптимизация на мощността.

Рашев посочи, че има нужда от промяна на данъчната система и автомобилите да не се облагат на базата на тяхната мощност, а на нивата на изхвърляните азотни оксиди и фини прахови частици.

„Тогава ще стане много по-скъпо да имаш дизелова кола, особено ако е стара и неподдържана. Също така трябва да се забрани вносът на дизелови коли без филтър за фини прахови частици, което значи автомобили, не по стари от 2008 г.“, коментира той.

„По отношение на отоплението има два аспекта – единият е с бедността, другият е хора, които могат да си позволят каквото си искат, но им харесва да имат камина. Има отлив от централизирано отопление, не толкова в София, колкото в другите градове, в полза на дървата“, посочи той. В тази връзка има нужда от преразглеждане на държавните енергийни политики, за да станат чистите енергии по-атрактивни. 

Целия разговор можете да видитe на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:37 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 3
padre Bonaventura
преди 7 години
Какви дърва бе аланколу, говорете с цифри - на практика дървата са намалели двойно за десет годин а колите са се увеличили петорно. Говорете с цифри за да не ставате смешни. Едно семейство вече няма две коли а три коли - за бащата, майката и тинейджър/к/ата... а някога семейството нямаше и една кола. Айде по същество говорете - кой се отоплява на дърва - в нова кооперация дори нямат и комини достатъчно. не се излагайте, дървата са на доизживяване в старите сгради при възрастните хора. След 10-15 год и това ще е анахронизъм, само по филмите ще го гледате, но пък тогава може да разрешите и на юбер да транспортира с електрички и нещата ще се оправят без каквито и да са простотии за дървата. Факт е че дървата замърсяват по-малкио природата отколкото получаването и консмирането на електричество, както и добива и горенето на въглища за "парно". Парното замърсява повече, но е извън градо - няма какво да се лъжеме ...и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
Patilan
преди 7 години
Може да са имали DPF преди 2003-та, но сега едва ли, поради простата причина че трябва да се сменят след 150 000 км.Колко човека биха извадили 4-5 хил. лв. за автомобил от преди 2003г или за автомобил струващ 10 000 лв ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 2
rover
преди 7 години
дизелови коли без филтър за фини прахови частици, което значи автомобили, не по стари от 2008 г., коментира той.==================================================================Този "експерт" не знае ли, че автомобили с такъв филтър има и преди 2003г.DPF (или FAP).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 18 rate down comment 1
misanthrope
преди 7 години
Каквито и мерки да се вземат, те струват пари и усилия и ще засегнат точно електората на управляващите популисти. За това мерките се изразяват в говорене по телевизията. Евтино е и вдига популярността а и мръсния въздух намалява дефицита в пенсионната система, така че никой няма изгода да прави нищо
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още