През 2017 г. ще бъдат повишени заплатите на експлоатационния персонал в Българските държавни железници. Липсата на кадри и натрупването на извънреден труд са едни от основните причини за увеличението на заплатите на определените като дефицитни длъжности. Това коментираха Петър Бунев от Синдиката на железничарите в България (СЖБ), доц. Симеон Ананиев от Асоциацията на българските железопътни превозвачи (АБЖП) и Марио Нинов от "КТ Подкрепа" в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Същинските преговори за увеличение на заплатите са започнали още през август, поясниха Бунев и Нинов. Ниското заплащане и положеният извънреден труд в рамките на 350 часа при т.нар. дефицитни длъжности карат работодателите да се опитат да задържат кадрите и да привлекат нови такива, коментираха те. Въпреки това изразиха съмнение, че по такъв начин ще бъдат запълнени свободните работни места.
За първото полугодие както „БДЖ Пътнически превози“, така и БДЖ „Товарни превози“ са на печалба и могат да си позволят увеличението на заплатите, коментира Петър Бунев. "Печалбата е счетоводна и е по нов метод за отчитане. Съотношението между приходи и разходи е 2:1 в полза на разходите, поясни от своя страна доц. Симеон Ананиев.
През годините БДЖ е недофинансирано с над 1 млрд. лева, посочи Марио Нинов. Използването на средства от концесията на Летище София за финансиране на БДЖ не е добър ход, смята той. Според него държавата би могла да задели средства по друг начин.
Според Ананиев моделът на функциониране на БДЖ трябва да бъде сменен. „Нашият модел на железницата е от миналия век – и като диспечерско управление, и като цялостна организация на движението", посочи той.
Още от разговора вижте в Bloomberg TV Bulgaria