Google хвърли истинска бомба с резултатите си за третото тримесечие на годината. Печалбата на компанията е нараснала с 36% на годишна база, а приходите са се увеличили въпреки общата тенденция на спад в цената на интернет рекламата. Добрите новини изстреляха акциите на Google до нов рекорд след края на борсовата сесия в САЩ вчера.
Главният изпълнителен директор на Google Лари Пейдж ще се оттегли за малко от обществения живот. Конферентните разговори с анализаторите отсега нататък ще се ръководят от други мениджъри. Но това няма да е трудно за тях – печалбата и приходите продължават да са в изобилие, а в четвъртък в следборсовата сесия цената на акцията достигна нов пик.
Разумно, тихо и с прегракнал глас в четвъртък вечер шефът на Google Пейдж откри традиционната дискусия с основните анализатори на Wall Street. След няколко встъпителни слова по-скоро небрежно се появи и изненадата - страдащият от тежко заболяване на гласа 40-годишен съосновател на онлайн компанията вече няма да участва в тримесечните срещи. Той искал да "се концентрира върху развитието на компанията". Но истинската причина е може би болестта му, която затруднява все повече говоренето му.
Не са редки случаите, в които шефовете на компаниите липсват при представянето на тримесечните данни. Директорът на Apple Стив Джобс рядко присъстваше на тях, а Джеф Безос все още никога не е присъствал при представянето на данните на Amazon. Други величия от Силициевата долина все пак се срещат директно с въпросите на финансови специалисти.
Мариса Майер от Yahoo го прави напоследък под формата на новинарско шоу в свой видео канал. А постоянното присъствие на главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг след нетолкова успешното IPO засили доверието на инвеститори и анализатори.
За кризисна комуникация при Google обаче не може и да става дума. Главният финансов директор Патрик Пишет и главният бизнес директор Никеш Арора, които отсега сами ще ръководят конференциите, можеха да се похвалят само с отлични резултати, а в следборсовата сесия цената на акцията временно скочи с над осем на сто до 961 долара.
От юли до септември приходите възлизат на 11,92 млрд. долара, спрямо 11,3 млрд. долара година по-рано. Анкетирани от FactSet анализатори очакваха средно приходи от 11,7 млрд. долара.
Само нетната печалба за тримесечието в размер на 2,97 млрд. долара (ръст от 36% на годишна база, 8,75 долара за акция, спрямо печалба от 2,18 млрд. долара, или 6,53 долара за акция), е почти три пъти по-висока от всички приходи на конкурента Yahoo за последното тримесечие, които възлизат на 1,1 млрд. долара.
В своята 15-годишна история стартиралата с няколко компютъра гаражна компания от Силициевата долина все още продължава да представя солидни двуцифрени темпове на растеж. Ръст от 19 на сто за основния бизнес компенсира спада при производителя на смартфони Motorola. Кешовата наличност е в размер на 56 млрд. долара, а за компанията работят 46 421 души.
Трендът към мобилен интернет насърчава растежа. „От доста години насам говорим на мултиекранен свят", казва Пейдж. „Сега вече го имаме". Екран на компютъра, мобилен интернет, телевизионни екрани, игрови конзоли... Последните инвестиции на концерна вече се отплащат и бавно формират общата визия на новия Google. Собствени смартфони и таблети, задвижвани от най-успешната мобилна операционна система в света - Android, новостартирани мобилни интернет услуги - Google е навсякъде. Всеки ден в света се активират по 1,5 милиона Android телефони, почти винаги на тях са преинсталирани Google Search, YouTube, App Store (Google Play) и Google Maps.
Истинският размер на промяната Пейдж освети с един пример: почти 40 процента от всички повиквания на оператора на видеоклипове Youtube идват от мобилни устройства. Преди две години този дял бе едва 6%. Така изглежда, че Google почти е намерил отговор на въпроса как може да печели повече пари с YouTube.
Google Search и Google Maps вече не са сред най-предпочитаните приложения само в устройствата с Android, но и при iPhone на Apple. И навсякъде Google събира данни и си осигурява реклама.
Положителният ефект от по-големия обхват се отразява и в доларово отражение. Броят на платените кликвания на реклама в империята на Google продължава да нараства – сега с 26 на сто. Това беше повече от достатъчно, за да компенсира тенденцията към спад на цените за цялата индустрия. Средната цена на рекламата намалява с осем на сто през тримесечието. В края на годината според очакванията на Emarketer Google ще е завладяла 33% от световния пазар на онлайн реклама, а през миналата година този дял бе 31% .
Най-големият проблем е Motorola Mobility. „Това е една постоянна строителна площадка“, признава главният финансов директор Пишет, въпреки че там вече е имало „огромна трансформация". Продажбите са се сринали до 1,18 милиарда долара спрямо продажби от 1,78 милиарда долара година по-рано. Оперативната загуба скочи от 192 млн. долара през миналата година до 248 милиона долара сега.
Представянето на първия телефон от Google на Motorola - Moto X, очевидно не може да помогне за облекчаване на болката. Представеното през август устройство трябваше да се конкурира с iPhone и Galaxy серията на Samsung, но така и не излезе от сенките им.
Вижте още по темата във видеото на Bloomberg.