Умните часовници навлизат все по-активно в живота на българските потребители, сочи национално представително проучване, проведено от агенция Kantar сред 600 респонденти по поръчка Yettel.
Изследването, което обхваща хора между 15- и 65-годишна възраст, показва, че близо 23% от анкетираните вече ползват умен часовник, докато повече от 40 на сто планират да си купят такъв в следващата година.
49% от хората посочват като ключов мотив при бъдещата покупка цената, а за 46% е важна съвместимостта с приложенията на смартфона, докато 41% държат на възможностите за наблюдение на здравни показатели. Същевременно дизайнът е особено важен за потребителите. Цели 65 на сто от респондентите го посочват като „важен“ и „много важен“ при избора.
Източник: Yettel
Данните на Yettel показват още, че над 60 на сто от запитаните, които вече имат умен часовник, са се спрели на такъв до 500 лева. Близо 45% от анкетираните, които все още обмислят покупка, пък казват, че биха инвестирали повече в такава придобивка, като искат часовник от висококачествени и устойчи материали. Идеята е, че потребителите смятат този тип устройства за дългосрочна инвестиция.
Потребление на часовници в България
Хората на възраст между 15 и 29 години са най-активните ползватели на умни часовници в България (34%), следвани с 24% от хората между 50 и 65 г. Лек превес имат мъжете (55%).
Huawei, Samsung, Xiaomi и Apple са четирите най-предпочитани марки умни часовници в България, разкрива още проучването. Близо 30% от потребителите купуват своите носими устройства от магазините на мобилните оператори, а други 15% са ги получили като подарък.
Източник: Yettel
Анкетата разкрива още, че над 75% от потребителите на такъв тип устройства ги носят ежедневно, а 11% - поне 3-4 дни в седмицата. Едва 1% са тези, които ползват умните часовници само по време на тренировка. Интересен факт е, че близо 65% от тях не могат да си спомнят какъв е точният модел на часовника, който ползват.
Основният начин, чрез който 88% от потребителите си общуват с устройството, е чрез докосване на екрана, а само 4% предпочитат гласови команди или управление с жестове.
Най-често използвани функции
Крачкомерът се класира на първо място сред най-използваните функции на умните часовници у нас. Близо 70% от потребителите са посочили именно него. След това се нрежда следенето на здравни показатели (над 50%), а възможностите за комуникация са следващи с малко над 40%. Почти 60% от потребителите пък ползват опцията за обаждания чрез Bluetooth поне няколко пъти в седмицата.
28% от потребителите са посочили, че ползват възможностите за проследяване на спортните си постижения, а 17% опциите за слушане на музика. Делът на предпочитането на тези две опции се увеличава значително при младите потребители между 15 и 29 години (съответно 43% и 29%). Една четвърт от анкетираните посочват умния часовник като инструмент за извършване на разплащания.
Източник: Yettel
Същевременно все по-голям е делът на хората, които възприемат умните часовници като инструменти за следене на личното здраве. Над 60% от респондентите посочват, че проверяват качеството на съня си, докато почти 40% се информират за наситеността на кислород в кръвта ( при потребителите на Huawei този дял е 50%). 21% пък си правят електрокардиограма с часовника.
Проучването разкрива, че над 60% от участниците в проучването казват, че биха обмислили замяна на настоящия си умен часовник с такъв, който поддържа функция за измерване на кръвната захар.
23% от потребителите и 41% от тези, ползващи устройство на Apple, споделят данни, събрани от умния им часовник, с медицински специалисти.
Какъв е перфектният умен часовник за българския потребител?
Когато избират умен часовник, потребителите държат както на дизайна, така и на удобството. 65% от хората, които планират покупка на такъв аксесоар, смятат дизайна за „важен“ или „много важен“, докато 8% посочват, че външният вид на устройството не е от значение за тях.
Според данните от проучването най-често купуваните цветове са класически черен (особено сред мъжете – 78%) и розово злато (популярен сред жените – 20%). Най-предпочитаната форма на екрана е кръглата (55%), следвана от правоъгълна (30%), а квадратните модели се харесват на едва 13% от участниците в проучването.
Източник: Yettel
Силиконовите варианти на каишките са най-често срещани сред почитателите на Xiaomi – 89%, а потребителите на Huawei държат на класическите кожени каишки (26%). Черният цвят е най-предпочитан, като е посочен от над 60% от анкетираните. Кафевият е на дъното на класацията с 1%.
Колко са доволни българите от умните си часовници?
Цялостната удовлетвореност от умните часовници е над 90%, показва изследването. 42% от анкетираните са „много доволни“ от покупката си, а над 50% посочват, че аксесоарът е „много удобен“ за носене. Близо 80 на сто пък биха препоръчали на свой познат да купи подобен часовник. Най-голямото подобрение, което ползвателите на смарт часовници биха искали да видят при бъдещите модели е свързано с издръжливостта на батерията (15%), както и с още по-прецизното измерване на здравните показатели (5%).


ПП-ДБ искат да свалят охраната на депутатите и изцяло машинно гласуване
Бой в месарски магазин във Варна заради... предреждане
Дрешки, играчки, храна - с какви подаръци зарадваха кученцата от приюта в Каменар?
Туристическият сезон във Варна е застрашен
Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Тейлър: Великобритания търси опита на американските VC
Тейлър: Великобритания е много силна в AI, финтех
Малко е трудно да се строят центрове за данни
Богати европейци ще могат да вземат заеми срещу луксозни автомобили
П. Димитров: Не очаквам да бъде приет нов бюджет до юни
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
Леонардо ди Каприо разкри защо не иска да режисира филми
Трамвай и автобус се удариха на "Ситняково"
Политолози: Радев трябва само да се появи на бял кон
Сашо Андреев със "Златен пояс": Новата награда е стимул