Само нито дума за Apple: производителят на iPhone строго забранява на доставчиците си да докладват за отношенията си с американската технологична компания. Сега обаче самият конкурент публикува информация за своите контрагенти от Европа, а и света - за първи път от години (целия списък вижте тук).
„Обемът на покупките ни в Европа се е увеличил наполовина през последните пет години: миналата година той беше 20 млрд. евро", заяви Кати Киърни, ръководител на отдела за Европа, във видеоконференция с представители на медиите. Сред доставчиците на Apple са над 4000 европейски компании, включително 800 от Германия. Киърни призна, че „Европа никога не е имала толкова важен принос за нашите продукти, отколкото сега".
Тя цитира големи производители на чипове като Infineon от Мюнхен, френско-италианската STMicroelectronics и AMS Osram от Австрия. Доста изненадващо мениджърът обясни и важната роля, която богатата на традиции германска компания Trumpf играе за Apple. Високотехнологичните компоненти на 100-годишната семейна компания от Дицинген, близо до Щутгарт, се използват за цяла серия продукти на Apple.
Сред тях е и малък лазер, който позволява използването на сензор за близост за iPhone. Той изключва дисплея, когато в близост до него бъде открит обект. Така се пести електроенергия и се предотвратява случайното избиране на функции чрез докосване - например, когато потребителите държат телефона си до ухото си, пише в свой анализ германският Handelsblatt.
Фактът, че Apple посочва Trumpf за свой доставчик, е своеобразно признание за компанията от този регион. В крайна сметка тя навлиза в бизнеса с лазерни диоди едва преди пет години. За тази цел Trumpf придобива от Philips бивш филиал на университета в Улм за повече от 100 милиона евро.
Това е напълно нова продуктова област извън традиционния бизнес с лазерни машини за обработка на листов материал. „Чрез това придобиване искаме да открием нови продуктови области и да разширим съществуващото си портфолио в стратегически важен момент", заяви тогава главният изпълнителен директор на Trumpf Никол Лайбингер-Камюлер.
Най-малките лазери на Trumpf за Apple идват от базираното в Улм производство на дъщерното дружество Photonic Components. През последните осем години подразделението е продало два милиарда лазерни диода с размер на главичка на карфица. Това означава, че Apple е взела около половината от цялото производство.
Въпреки това германците все още не са един от най-големите доставчици на американската компания. По данни на американския концерн стоте най-важни доставчици представляват 98% от общия обем на покупките. От Германия това са Bosch, Henkel, Infineon и специалистът по батерии Varta.
Освен това отделни компоненти на устройствата на Apple, които чуждестранните компании произвеждат, идват от Германия. Сред тях са компоненти от завода на Texas Instruments във Фрайзинг или завода на Qualcomm в Мюнхен.
По данни на самата Apple в Европа за нея работят 25 000 души, което е с 5000 повече, отколкото преди три години. В Германия броят им е 4500 и в момента компанията инвестира тук, особено в Мюнхен.
През март тя обяви, че ще разшири значително своя европейски център за проектиране на чипове в баварската столица. През следващите шест години в него ще бъдат инвестирани 1 млрд. евро. „Нашите инженерни екипи в Мюнхен са сред световните лидери в областта на иновациите и помагат за разработването на нови технологии", заяви тогава главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук.
Новата инвестиция разширява вече обявената през 2021 г. инвестиция за милиарди долари в Мюнхен. Това вече е и най-голямото място за научни изследвания на Apple в Европа с около 2500 инженери.
А Apple очевидно е доста заинтересувана от дългосрочни отношения на доставки. „С някои от нашите доставчици в Европа работим повече от 30 години", заяви европейският ръководител Киърни.
В същото време компанията многократно е критикувана в Европа за своите бизнес практики. Така например съдебната система на Франция започна разследване на обвиненията срещу Apple за планирано износване на смартфоните. Както потвърди парижката прокуратура пред Deutsche Presse-Agentur в понеделник, става въпрос и за възможни измамни бизнес практики.
Разследванията са започнали още през декември и са предадени на органа за защита на конкуренцията. Преди това жалба е подала организация, занимаваща се с борбата срещу умишленото износване на продуктите (т.нар. планирано остаряване).
При планираното остаряване остаряването или нефункционирането на даден продукт е умишлено предизвикано от страна на производителя с цел продажба на нови устройства. А да бъдат потенциално свързани с подобни бизнес практики не е в интерес и на европейските доставчици.