Китайският технологичен гигант Lenovo отчете първия спад на приходите си от 10 тримесечия, тъй като бумът на продажбите на компютри по време на пандемията е към своя край, а продажбите спадат значително в Китай, където блокадите заради Covid нанасят удар на бизнеса, предава Ройтерс.
Най-големият производител на персонални компютри в света заяви, че общите му приходи за тримесечието от юли до септември са достигнали 17,09 млрд. долара, или с 4% по-малко спрямо същото тримесечие на миналата година. Сумата все пак е над средната прогноза на седем анализатори, анкетирани от Refinitiv, които очакваха 16,74 млрд. долара. Това е първият спад на показателя от тримесечието, завършило в кряа на март 2020 г
Растежът на приходите на Lenovo почти спря през първото тримесечие, когато записа едва 0,2% ръст. Заедно с резултатите за второто тримесечие компанията записа 2% спад за първото фискално полугодие.
Трудностите на Lenovo отразяват отслабването на пазара на компютри в световен мащаб. Глобалните продажби на персонални компютри спаднаха с 15% на годишна база през третото тримесечие по данни на IDC от миналия месец.
Но компанията продължава в посока към по-добра печалба, тъй като се разширява извън бизнеса с компютри. Нетната печалба за тримесечието се е повишила с 6% до 541 млн. долара.
Lenovo е засегната особено силно в Китай заради мерките за овладяване разпространението на Covid-19, обяви компанията. Приходите от азиатската страна са спаднали с 12 на сто спрямо същото тримесечие на миналата година.
Председателят и главен изпълнителен директор на Lenovo Ян Юенцин коментира в интервю за Ройтерс, че спадът на приходите в Китай се дължи на отслабването на търсенето на търговските клиенти, а не на потребителите, за разлика от много други пазари по света, където потребителското търсене е под натиска на ускоряващата се инфлация.
„В Китай потребителите са по-добре от търговския сегмент“, посочва той. „В действителност в останалата част от света е обратното, където потребителите са засегнати от инфлацията“.
Но Ян твърди, че заводите на Lenovo в Китай не са били засегнати от битката на страната с Covid. „Повечето заводи все още работят много добре“, казва той.
Данните на IDC показаха, че Lenovo, HP и Dell са записали съответно 16%, 28% и 21% спад на продажбите на годишна база. Китайската компания запази лидерството си на световния пазар на персонални компютри с 22,7% дял. Lenovo не разкрива броя на продажбите си.
Производителят на чипове Qualcomm очаква спад на продажбите си, след като даде прогноза за приходите за празничното тримесечие, които се оказаха под тази на Wall Street.
През последните няколко тримесечия Lenovo работи по подобряване на останалия си бизнес, включително този със смартфоните, сървърите и услугите за информационни технологии, които заедно формират около 37% от приходите ѝ.
Ян твърди, че очаква този бизнес да носи над половината от приходите на компанията в бъдеще. „Ще има влияние само върху високопроизводителните компютри. Но този бизнес носи едва малка част от общите ни приходи“, посочва той.
Ян казва, че компанията се радва на нормални доставки на чипове за персонални компютри и смартфони, но недостигът на компоненти продължава в инфраструктурния бизнес на гиганта.