IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Apple избегна срив в курса на акциите, макар че предупреди за забавяне по празниците

Продажбите на iPhone на технологичния гигант са нараснали с около 10%, което е малко под очакванията на инвеститорите

08:30 | 28.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Credit: Sven Hoppe/dpa
Снимка: Credit: Sven Hoppe/dpa

Американският технологичен концерн Apple Inc. представи достатъчно добри новини в тримесечния си отчет в четвъртък, за да избегне съдбата на повечето технологични гиганти през този сезон на отчетите, когато оценките на конкурентите му се сринаха със стотици милиарди долари, предава Bloomberg. 

Въпреки че продажбите на iPhone и на услугите бяха по-слаби от очакваното през последното тримесечие, приходите и печалбата на Apple надхвърлиха прогнозите на анализаторите. Компанията заяви, че растежът няма да бъде толкова силен през настоящия период, но инвеститорите намериха достатъчно оптимизъм, за да изпратят акциите нагоре в края на търговията в четвъртък.

Това представлява рязък контраст на случилото се с Alphabet Inc., Amazon.com Inc., Meta Platforms Inc., Microsoft Corp. и други, които през последните дни представиха мрачни отчети, което генерира спад на цените на акциите им. 

Дори и като цяло положителните резултати на Apple повдигнаха въпроси пред инвеститорите, които търсят признаци, че дългогодишната устойчива компания най-накрая може да стане жертва на забавящата се икономика. Продажбите на iPhone и на услугите на Apple се оказаха малко по-слаби от прогнозите - това породи опасения за две области, които се очакваше да бъдат силно представящи се. А бизнесът с компютри Mac на Apple ще намалее значително през празничното тримесечие след ръста на продажбите, предизвикан от новите модели, предупреди главният финансов директор Лука Местри по време на конферентен разговор.

Новината разтърси акциите на Apple в следобедните часове след края на сесията, като първоначално те се сринаха с 6%, но след това намалиха загубите си. В края на следборсовата сесия те отчетоха ръст от 0,35%. 

С лоялните си клиенти, които все още се стремят да купуват скъпите ѝ продукти, Apple се разглежда като изключение по време на наказателния технологичен срив. Освен това компанията пусна своя последен iPhone по-рано през годината от обичайното, което осигури на четвъртото фискално тримесечие по-голяма част от продажбите на флагманското устройство на Apple. Но ускоряващата се инфлация и по-широкото забавяне на потребителските разходи, особено за персонални устройства, все още могат да натежат на компанията. Как се представят акциите на Apple? Как се представят акциите на Apple?

През четвъртото тримесечие, което приключи на 24 септември, iPhone, водещото устройство на Apple, генерира около 42,6 млрд. долара, съобщи компанията. Анализаторите очакваха близо 42,7 млрд. долара. Услугите, като стрийминг на музика и видео, са донесли 19,2 млрд. долара. Това е доста по-малко от прогнозираните почти 20 млрд. долара. 

Акциите на компанията се бяха понижили с 18% тази година преди обявяването на резултатите, въпреки че това беше по-добро представяне от това на повечето основни индекси. S&P 500 е загубил 20% през 2022 г., а технологичният индекс Nasdaq Composite е спаднал с 31%.

Базираната в Купертино, Калифорния, компания не предостави конкретна прогноза за приходите си за текущото тримесечие, продължавайки подхода, който възприе в началото на пандемията от Covid-19. Анализаторите обаче оценяват продажбите на около 128 млрд. долара, което би било рекорд за всички времена.

През четвъртото фискално тримесечие общите приходи на Apple нараснаха с 8,1% до около 90,1 млрд. долара. Това надхвърли прогнозата за 88,6 млрд. долара поради по-добрия от очаквания ръст в бизнеса с Mac и носими устройства. Печалбата от 1,29 долара на акция надхвърли средната прогноза за 1,26 долара.

Приходи по категории

Най-големият източник на продажби на Apple остава iPhone, а през това тримесечие се очакваше компанията да получи тласък от по-ранното пускане на пазара. Периодът включваше около девет дни продажби на iPhone 14, iPhone 14 Pro и iPhone 14 Pro Max. Но iPhone 14 Plus - нов формат, който срещна слаб отклик от страна на потребителите - беше пуснат на пазара едва през настоящото тримесечие. 

Макар че iPhone 14 Pro изглежда подобно на последните два модела, новите функции като 48-мегапикселова задна камера и интерфейсът Dynamic Island помогнаха за привличането на купувачите.

Според анализатора на J.P. Morgan Самик Чатърджи най-новите модели iPhone Pro ще представляват 60% от общите продажби на iPhone 14. Преди това те бяха разпределени по-равномерно между базовите и Pro моделите в поколенията iPhone 12 и 13, каза той, цитиран от The Wall Street Journal. 

Главният финансов директор Лука Местри заяви, че поради силното търсене на моделите iPhone 14 Pro предлагането е ограничено. „Работим възможно най-усилено, за да задоволим нивото на търсене, което наблюдаваме", каза той. Маестри заяви, че компанията се сблъсква и с ограничения в доставките на Apple Watch Ultra поради голямото търсене.

Очакваше се, че високите продажби на Pro моделите ще компенсират потенциалната слабост на общите продажби на iPhone, като повишат средната продажна цена на Apple за iPhone. След въвеждането на моделна линия Pro в поколението iPhone 11 за 2019 г. купувачите на iPhone постепенно се обуславят в по-високия клас при Apple. Също така с появата на 5G в края на 2020 г. потребителите в САЩ са готови да платят премията за тези устройства. 

Средните продажни цени на iPhone се повишиха до 954 долара през юнското тримесечие на компанията в сравнение със 783 долара през септември 2019 г., по данни на Consumer Intelligence Research Partners.

Продажбите от Широк Китай (Континентален Китай, Хонконг, Макао и Тайван в Източна Азия, б. ред.) през септемврийското тримесечие възлизат на 15,5 млрд. долара, което е с 6% повече спрямо предходната година в сравнение с очакваните от анализаторите 15,1 млрд. долара. Анализаторите бяха обезпокоени за силата на бизнеса на Apple в Китай, тъй като страната продължава да се подлага на повече мерки за блокиране, свързани с Covid-19.

Бизнесът с услуги на компанията включва платформите за стрийминг Music и TV+, както и Apple Card, iCloud за съхранение и други цифрови предложения. Той се разглежда като един от ключовите двигатели на продажбите на Apple, особено когато компанията разширява дейността си с нови видове услуги.

По-рано тази седмица компанията повиши цените на някои услуги. Apple Music вече ще струва с долар повече – от 9,99 долара цената се повишава на 10,99 долара на месец, а TV+ - от 4,99 долара на 6,99 долара месечно. Apple също така леко повиши цените на своите пакети от услуги Apple One. Увеличенията могат да стимулират допълнително приходите, но също така рискуват да прогонят клиентите към конкурентни услуги. 

Междувременно продажбите на iPad намаляха с 13% до 7,17 млрд. долара през последното тримесечие, което също не отговори на очакванията. През 2020 г. и 2021 г. таблетът отбеляза съживяване на продажбите, подпомогнат от работниците и студентите, които оборудваха домашните си офиси по време на пандемията. Оттогава насам търсенето се забави, а през изминалата година устройството пострада от затруднения във веригата за доставки.

По-рано тази година Apple пусна на пазара нов iPad Air, но до настоящото тримесечие не излезе с нов iPad Pro или модел от начално ниво.  

Apple генерира 11,5 млрд. долара от Mac, с което надмина прогнозите за 9,25 млрд. долара. Тази продуктова линия също се радваше на пандемичен отскок, подхранван от разпространението на хибридните работни среди. Но и тази линия претърпя забавяне, като продажбите на Mac силно се разминаха с прогнозите през юнското тримесечие.

„Лекото надминаване на приходите на Apple през четвъртото фискално тримесечие в момент, когато повечето големи технологични компании изпитват затруднения, показва устойчив бизнес модел“, казва Анураг Рана, старши анализатор в Bloomberg Intelligence.  

Mac се възстанови през четвъртото тримесечие, като продажбите отбелязаха рекорд за този период. Категорията беше подкрепена от обновения MacBook Air и новия 13-инчов MacBook Pro от нисък клас - двата най-популярни компютъра на Apple.

По време на разговора с анализаторите главният финансов директор Лука Местри заяви, че през празничното тримесечие на миналата година Mac е имал по-силно от обичайното тримесечие благодарение на преработените 14-инчов и 16-инчов MacBook Pro. Това бяха първите лаптопи от висок клас на Apple, произведени със собствени процесори, които замениха чиповете на Intel Corp. Тази промяна няма да се повтори през този празничен период. 

Лекото надминаване на приходите в момент, когато повечето големи технологични компании изпитват затруднения, показва устойчив бизнес модел.
Анураг Рана
старши анализатор в Bloomberg Intelligence

Сегментът на компанията за носими устройства, дом и аксесоари, който включва Apple Watch, AirPods, телевизионен приемник, HomePod, слушалки Beats и други аксесоари, също отбеляза динамика през последното тримесечие. Apple спечели 9,65 млрд. долара от тези продукти, надминавайки очакванията. 

През септември компанията пусна на пазара Apple Watch Ultra и второто поколение слушалки AirPods Pro. Нов Apple TV с по-бърз чип ще бъде пуснат в продажба в началото на ноември.

В предишния си тримесечен отчет Apple сигнализира, че ще бъде по-предпазлива с разходите, което е част от по-широката тенденция сред компаниите от Силициевата долина. За разлика от някои други компании Apple избягва масовите съкращения. Но тя планира да намали разходите си през 2023 г. и да забави наемането на служители, съобщи Bloomberg News. „Очевидно е, че взимаме обмислени решения за това къде да инвестираме", заяви главният изпълнителен директор Тим Кук през юли.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:02 | 28.10.22 г.
Най-четени новини
Още от Хардуер виж още

Коментари

Финанси виж още