IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Високите продажби на iPhone помогнаха на Apple да устои на икономическия спад

Въпреки проблемите във веригата за доставки и икономическите колебания продажбите на компанията се увеличават

08:29 | 29.07.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Apple Inc. отчете почти 11-процентен спад на печалбата, след като се сблъска с ограниченията в доставките и прекъсванията в Китай, въпреки че продажбите на iPhone продължиха да растат, оставайки устойчиви въпреки икономическите предизвикателства.

По-добрите от очакваните резултати за тримесечието, приключило през юни, последваха модела на технологичните компании, които отчетоха спад в печалбите, но успяха да успокоят опасенията на инвеститорите относно тяхната мощ в несигурните икономически времена, пише The Wall Street Journal.

Инвеститорите бяха окуражени от резултатите на Apple, въпреки че продължават да обръщат голямо внимание на потенциалния ефект от силния долар, инфлационните опасения, недостига на чипове и предпазните мерки на Covid-19 в Китай.

„Виждаме някои признаци на мекота тук и там", каза Тим Кук, главният изпълнителен директор на Apple, в интервю в четвъртък. „Но като цяло очакваме приходите да се ускорят през септемврийското тримесечие в сравнение с резултатите от юни на годишна база“.

Акциите на Apple поскъпнаха с повече от 3% в следборсовата търговия. Акциите на Amazon.com Inc. поскъпнаха с повече от 12% след края на редовната търговия, след като компанията съобщи, че приходите са се увеличили с около 7%. По-рано през седмицата Microsoft Corp. и Alphabet Inc., майка на Google, представиха резултати за периода април-юни, които не отговориха на очакванията на Wall Street, но показаха на инвеститорите, че компаниите са добре подготвени за преодоляване на рецесията.

В четвъртък Apple съобщи, че печалбата е спаднала до 19,4 млрд. долара, което е най-лошото тримесечие от периода юли-септември 2020 г. насам преди пускането на пазара на iPhone с поддръжка на 5G. На база на акция печалбата на компанията от Купертино, Калифорния, спадна до 1,20 долара от 1,30 долара година по-рано. Анализаторите, анкетирани от FactSet, прогнозираха средно печалба на акция от 1,16 долара.

Приходите нараснаха с 1,87% до нов рекорд за третото фискално тримесечие от около 83 млрд. долара спрямо 81 млрд. долара преди година. Анализаторите прогнозираха ръст от 1,7%.

Приходите от продажби на IPhone, които са най-големият двигател на приходите на Apple, нараснаха с 2,8% до рекордните за третото фискално тримесечие 40,67 млрд. долара, докато анализаторите очакваха спад от 2,5%. Продажбите на таблети iPad, компютри Mac и носими устройства бяха засегнати от ограничения в доставките, каза Кук.

„Към този момент няма очевидни доказателства, че има макроикономически ефект върху продажбите на iPhone", каза Кук. „По отношение на iPad и Mac, честно казано, нямахме достатъчно данни от гледна точка на предлагането, за да проверим наистина търсенето“.

Apple вижда признаци, че икономиката влияе на продажбите в категорията си за носими устройства и сред някои услуги, като например рекламите, каза той. Компанията очаква ограниченията в доставките да се подобрят през текущото тримесечие в сравнение с предходното.

Продажбите за последното тримесечие от цифрови услуги, като iCloud, AppleCare, Apple TV+ и Apple Music, нараснаха с 12% до 19,6 млрд. долара през периода. Това я превърна в най-бързо растящата категория на Apple, но подразделението не успя да отговори на прогнозите на Wall Street за около 19,7 млрд. долара.

Носимите продукти, продуктите за дома и аксесоарите на Apple - подразделението, което включва смарт часовниците, HomePod, AirPods и слушалките Beats - има продажби за 8,08 млрд. долара през последното тримесечие. Wall Street очакваше около 8,8 млрд. долара.

Apple генерира 7,38 млрд. долара от Mac, което не отговори на прогнозите за около 8,45 млрд. долара. Компанията пусна на пазара нови модели MacBook Pro и MacBook Air през юли, но те не допринесоха за последните резултати, тъй като тримесечието приключи през юни. Това означава, че много потребители вероятно са спрели да купуват старите версии на продуктите - двата най-популярни Mac-а на Apple - което е навредило на тази категория.

Ако нямаше ограничения в доставките, Mac-овете щяха да излязат по-рано. По-рано през 2022 г. основните партньори на Apple за производство на лаптопи затвориха фабрики в Китай поради блокирането заради Covid. Това забави пускането на новите MacBook Air и MacBook Pro с няколко седмици.

Базираната в Купертино, Калифорния, компания планира през следващите няколко месеца да пусне множество нови Mac компютри, включително MacBook Pro от висок клас, iMac, модернизирани Mac mini и обновен Mac Pro, съобщи Bloomberg.

iPad, който беше силен продукт в разгара на блокирането на Covid-19, се връща към нивата отпреди пандемията. Все пак през последното тримесечие той генерира приходи за 7,22 млрд. долара, което е над прогнозата от 6,93 млрд. долара. Компанията последно обнови iPad през март с нов модел iPad Air с чип M1 и планира по-бързи модели iPad Pro за по-късно тази година. 

Конкурентът на Apple Samsung Electronics Co, най-големият производител на полупроводници, смартфони и телевизори в света, понижи в четвъртък очакванията си за смартфоните в цялата индустрия през тази година. Южнокорейската компания заяви, че доставките ще останат без промяна или ще отчетат минимален ръст, след като през април заяви, че очаква ръст. Производителят на чипове Intel Corp. отчете загуба, отразяваща спада в покупките на персонални компютри и забавянето на продукти.

„Докато гледаме към септември, вниманието ни е насочено към валутното въздействие и всякакви признаци на забавяне на търсенето преди пускането на iPhone 14", написа дългогодишният анализатор на Morgan Stanley Кати Хуберти в последната си бележка за Apple до инвеститорите, след като беше повишена на нова длъжност.

В края на 2020 г. Apple представи iPhone с 5G възможности, за които се твърдеше, че предлагат по-бързи интернет скорости за подобряване на игрите и изтеглянето на файлове, което спомогна за подновяване на интереса към джаджите и подхрани рекордната печалба за фискалната 2021 г. в размер на 94,7 млрд. долара. Анализаторите прогнозират, че печалбата от iPhone за фискалната 2022 г., която приключва през септември, ще бъде близо до 100 млрд. долара след силното първо полугодие.

Очакваше се, че Китай, в който има строги ограничения за работа заради Covid-19, ще бъде фактор, който ще повлияе на резултатите на Apple, след като спомогна за рекорден растеж. През април Apple предупреди, че свързаните с Covid прекъсвания на доставките около Шанхай и недостигът на силиций ще навредят на запасите на компанията и ще затруднят продажбите с между 4 и 8 млрд. долара. Главният финансов директор Лука Местри предупреди също така, че валутните курсове и спрените продажби в Русия след войната в Украйна също ще ограничат растежа.

В четвъртък Кук заяви, че тези ограничения са „малко по-малки" от предвиденото.

Други американски компании със силна експозиция към Китай вече показаха как тези спирания са навредили на бизнеса им. Например Tesla Inc, отчете през миналата седмица първия си пореден спад на тримесечната печалба от повече от година насам след продължително спиране на работата на завода за сглобяване в Шанхай, а китайските операции на General Motors Co. „помогнаха“ за спада на печалбата с 40% през тримесечието.

Продажбите на Apple в региона на „Велик Китай“ (континентален Китай, Хонконг, Макау и Тайван, б. ред.) са намалели с 1% в сравнение със същия период от април до юни година по-рано. Анализаторите очакваха спад от почти 7%.

През последните дни Apple предприе необичайната стъпка да намали цените на iPhone на китайския пазар.

Goldman Sachs изчислява, че доставките на iPhone в Китай са се подобрили през май в сравнение с април, когато са спаднали с 39%. „Проверките ни предполагат още по-силен импулс на продажбите през юни, тъй като блокирането беше допълнително намалено, което вероятно доведе до реализиране на забавеното търсене", пише Род Хол, анализатор в Goldman Sachs, в бележка до инвеститорите този месец.

Кук заяви, че компанията наблюдава инфлационни разходи в областта на заплатите, логистиката и някои силициеви компоненти. Компанията завърши предходната финансова година със 154 000 служители според регулаторни документи.

„Вземаме обмислени решения за това къде да инвестираме парите си, но продължаваме да наемаме служители, но го правим по много обмислен начин", каза Кук в интервюто.

Главният финансов директор Лука Местри заяви, че Apple ще отбележи ускорен растеж през четвъртото тримесечие в сравнение с третото, но че бизнесът с услуги ще се забави. Компанията обвини за това забавяне спада в цифровата реклама. Все пак Местри заяви, че Apple има над 860 млрд. платени абонамента за своите платформи, включително собствените си услуги и предложения на трети страни в App Store.

Запитан за евентуални сливания, Кук заяви, че компанията „постоянно проучва" пазара за придобивания, но че Apple не би купила компания само заради допълнителни приходи. Все пак той заяви, че не изключва големи сделки в бъдеще.

„Бихме купили нещо, което е стратегическо за нас", каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:34 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Хардуер виж още

Коментари

Финанси виж още