Ако през 80-те години искахте да видите „Мона Лиза“, трябваше да посетите Лувъра в Париж. Днес имате лукса да седите на дивана у дома и да имате достъп до най-прочутите творби на изобразителното изкуство през почти всяко умно устройство. Само за няколко десетилетия нещата се промениха дотолкова, че бъдещето на някога незаменими институции като музеите и галериите изглежда поставено под въпрос. От много години в света на изкуството се водят дискусии дали тези пространства не трябва да се прехвърлят изцяло в дигиталния свят и какво ни носят те във физическата и виртуалната си форма.
Същевременно технологичните гиганти говорят все повече за метавселената и навлизането на технологии като добавената и виртуалната реалност, които ще ни носят все по-потапящо изживяване. Но тези технологии ще ни потапят и в света на изкуството по начини, които досега не са ни били познати.
Истината е, че годините на технологичен прогрес носят една основна промяна, когато говорим за творчеството – приближават го все повече до нас. През последните няколко години т.нар. незаменяеми токени (NFT) успяха да грабнат вниманието на световни артисти и колекционери, което доведе до нова икономическа активност – продажбата на дигитални произведения на изкуството по нов начин благодарение на блокчейн технологиите. През 2021 г. този пазар преживя истински бум, записвайки 21 000% ръст на продажбите до 17 млрд. долара по данни на Nonfungible.com.
Безбройни са доказателствата, че онлайн средата демократизира света на изкуството и помогна то да достига до нас много по-бързо, лесно и евтино. Дори колекционерите се възползват от тези възможности. Проучване от май 2021 г. показа, че една четвърт от колекционерите, включени в него, предпочитат онлайн пазарите на изкуство, което прави този канал най-популярният сред тях. Уебсайтовете на галериите са предпочитани от 23% от респондентите, а 16% използват предимно Instagram, за да откриват произведения на изкуството в мрежата, пише Statista.
Лична дигитална галерия
Независимо дали става дума за колекционери, или за всеки един от нас, дигиталните технологии преобръщат начина, по който се докосваме и откриваме нови произведения. Достигнахме до момент, в който не трябва да говорим толкова за дигитални галерии, колкото за лични галерии, позиционирани в домовете ни чрез новите технологии. Samsung отдавна следи с интерес тези трансформации и участва активно в тях със своите телевизори The Frame.
С тях южнокорейският технологичен гигант превръща дома в собствена галерия, докосвайки потребителите до световното изкуство. Новият модел The Frame 2022 e част от серията лайфстайл телевизори на Samsung, които надграждат ежедневието и носят още добавена стойност на потребителите. В случая с The Frame 2022 освен безупречна картина телевизорът предлага и достъп до огромен каталог от творби, които могат да бъдат показвани на него. Чрез специалния Art Mode (или арт режим), когато устройството е изключено, на екрана му могат да се показват красиви картини от цял свят. Samsung дава достъп до над 1600 произведения на изкуството – от класически до съвременни шедьоври, както и до фотографии от галерии, срещу абонамент за нейния Art Store.
За да гарантира усещането за специално творческо пространство, телевизорът автоматично регулира яркостта и цветовете на екрана спрямо осветеността в стаята. По този начин запазва естествените цветове на произведението на изкуството чрез сензора си за яркост. Освен това дисплеят е матов и благодарение на това няма неприятни отблясъци.
Samsung дава път и на новото изкуство, като позволява на потребителите да качват и показват на екрана направени от тях фотографии. dfsfsdfs
Персонализацията е издигната на друго ниво с опцията за поставяне на персонализируема рамка на The Frame 2022. Телевизорът има сменяеми рамки, така че показваните на него произведения на изкуството да изглеждат наистина като платно, окачено в дома. Потребителите могат да изберат магнитна рамка, която пасва най-добре както на творбата, така и на интериора. Телевизорът може да бъде окачен на стената точно като картина и може да прилегне плътно, за да създаде същото усещане.
Ако картината, която потребителят е харесал за своя The Frame, е вертикална, Samsung дава възможност за закупуване на специален механизъм или стойка, позволяващи завъртане на телевизора.
The Frame 2022 е пример за неспирните иновации на Samsung на пазара на телевизори и разбирането ѝ за променящите се потребителски нужди. В случая компанията е заложила на брилятно 4K QLED качество на картината и страхотен 3D звук. Екранът гарантира 100% обем на цветовете с Quantum Dot, а това означава още по-реалистична визуализация на произведенията на изкуството. Самата технология Quantum Dot осигурява над 1 млрд. цветови нюанса, за да може картината да се доближава максимално до истинската.
Извън рамката
За да илюстрира преливането на границите между материалното и дигиталното, Samsung показва възможностите на новия си лайфстайл телевизор в рамките на проекта „Out of The Frame”. Той е реализиран с художника Павел Митков - картините на твореца оживяват на екраните на The Frame в галерия „Митков“, намираща се на ул. „Съборна“ 7 в столицата. Там могат да се видят цели шест високотехнологични „платна“. В случая галерията прегръща дигиталните възможности и дава път на новите технологии.
Така The Frame 2022 се превръща в поредния пример за различните начини, по които изкуството вече достига до нас. Светът на технологиите ни дава шанса сами да бъдем куратори на собствени изложби вкъщи. Докато колекционерите вече търсят новите си находки в Instagram, а други се насочват към покупките на NFT като опция за бъдеща инвестиция, наслаждаването на красотата и тайнството в усмивката на Мона Лиза може да се случва в далеч по-интимната обстановка на дома, без тълпите туристи около нас.